Belarus



De i Letland byggede DR1-togsæt er at se i stort set alle tidligere Sovjet-republikker, og således også i Belarus. Her udveksler lokomotivføreren på et tog til Baranovichi papirer med stationsbestyreren i Zhitomlya.

 








Som i de fleste andre tidligere sovjet-stater er der en betydende trafik med store nattog, også grænseoverskridende. Her ankommer nattoget fra Moskva til Grodno, trukket af to TEP70-maskiner.









Grodno er et af de få steder i Belarus, hvor der også kører normalsporede tog. Grænsebanen fra Sokolka i Polen er såkaldt "mixed track" med fire skinner, der tillader kørsel med både normalspor og bredspor. Her ses et polsk IC-tog fra Krakow kort før ankomst til Grodno.







Nogle få perronspor i Grodno er udført med normalspor også. Her trykker EU07-055 sit beskedne IC-tog til Krakow op foran den bastante stationsbygning.










Hvor persontogene til/fra Polen er relativt små, er godstogene til gengæld store. Her er en M62 på vej igennem stationen med et stort godstog.










Også dobbeltlokomotiverne 2M62 ses i godstrafikken. Her passerer et godstog igennem banegården i Grodno på vej sydover.










Den lokale og regionale persontrafik på ikke-elektrificerede strækninger udføres i høj grad af DR1A-togsæt. Her har et tog netop forladt stationen i Skidzyel.










Af hensyn til godstogene er mange krydsningsstationer meget lange. Det er ikke helt nødvendigt, når det blot er to DR1A-togsæt der mødes, som her i 
Zhitomlya.








Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2023 www.christianbruun.dk