Bosnien-Herzegovina har en intensiv kulminedrift, der også genererer en
del godstog med kul. Her er ZBH 441-096 under indkørsel til Jablanica
med et langt tomtog.
ZBH 661-323 med et sydgående kultog venter på krydsning i Duboki Potok
med ZFBH 661-306 der er på vej med et nordgående tog.
ZBH 661-323 ved Potpeć med et kultog. Selv om landet er
fattigt, er kirker og moskéer ofte velholdte !
Et af dagens to tog mellem Tuzla og Brčko forlader her
Bosanska Bijela trukket af ZFBH 661-267. Stationsbestyreren følger med
på trinbrættet ud til
den nordlige kommandopost.
Bosnierne er stærkt afhængige af deres jordbrug, og de fleste må have
et lille stykke land for at kunne klare sig. ZBH 661-305 på vej fra
Bihać til Novi Grad
forstyrrer tilsyneladende ikke markarbejdet.
Novi Grad, eller
Bosanski Novi er dels grænsestation til Kroatien, men også mellem ZFBH
(Željeznice Federacije
Bosne i
Hercegovine)
og ZRS (Željeznice Republike Srpske). Her er ZBH 661-305
netop ankommet med toget fra Bihać, mens ZRS 441-005 er
klar til afgang
med toget til Doboj og videre til Sarajevo.
Stationsbestyreren i Blatna overleverer instrukser til lokomotivføreren
på ZBH 661-305.
Et kort blandettog med ZBH 661-305 mellem Blatna og Bosanski Otoka.
ZBH 661-305 i Kulen Vakuf med et godstog fra Kroatien. Banen mellem
grænsen ved Martin Brod og Bihać anvendes kun til
lejlighedsvise
godstog. Banen var i Jugoslaviens tid en vigtig forbindelse, og er
derfor elektrificeret. Køreledningsanlægget har dog ikke fungeret syd
for Blatna siden krigen.
ZRS kører lokaltog mellem Novi Grad og Blatna. Her er 441-401 netop
ankommet til Blatna med en enlig vogn.
ZRS 441-055 holder her klar til afgang i Banja Luka med et blandettog
til Doboj.
Ekspressen fra Zagreb til Ploče ved adriaterhavskysten kører til perron
i Banja Luka, trukket af ZRS 441-005.
Omkring Tuzla er der en del kulminer med jernbanedrift, blandt andet
her i Banovići Selo, hvor der er
et omfattende 760 mm-anlæg.
Også damplokomotiver anvendes i minerne. Her er det 33-248, et
forhenværende tysk "kriegslok", der stadig gør tjeneste ved minen i
Dubrave
33-248 rangerer ved kullæsseanlægget i Dubrave.
ZFBH råder over en del vogne, der er foræret landet efter Balkankrigen.
Her er ZBH 441-113 fotograferet lige syd for Mostar på vej til Sarajevo
med et tog bestående af en gammel østtysk og 3 gamle svenske
vogne, foruden en enkelt tidligere jugoslavisk vogn.
ZFBH 441-905 med eksprestog nord for Podlugovi.
Lokaltoget fra Konjic til Sarajevo, trukket af 441-906, gør ophold i
Pazarić så de lokale kan
komme til byen og handle.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.