Bosnien-Herzegovina har næsten ingen international persontrafik
længere. Eneste undtagelse er et togpar mellem Sarajevo og den
kroatiske
havneby Ploče
ved Adriaterhavet, der kører tre dage om ugen i
sommersæsonen. Toget, der her ses rulle ind på stationen i
Mostar, køres med ŽFBH's
moderne Talgo-materiel.
Talgo-togene har givet et enormt løft i standarden, men
har også været årsag til de manglende internationale forbindelser. Man
har ikke kunnet opnå enighed med de kroatiske forbundsbaner om
kilometerudligning, så togene anvendes kun lokalt i
Bosnien-Herzegovina, selvom intentionen var en anden. Et tog til Doboj
forlader her Sarajevo.
Tidligere anvendtes
standard personvogne, og de internationale tog bestod af et
mix af
kroatiske og bosniske vogne, hvorved der ikke var et økonomisk
mellemværende mellem de involverede selskaber. Her er ekspressen fra
Zagreb til Ploče ved at køre til perron
i Banja Luka, trukket af ŽRS
441 005.
Situationen kompliceres
yderligere af at der er to jernbaneselskaber i Bosnien-Hercegovina,
hvilket fint illustreres i dette eksprestog til Zagreb, der er
fotograferet lige nord for Podlugovi i den føderative del af
Bosnien-Hercegovina. Den forreste vogn tilhører ŽFBH,
den midterste ŽRS
og den bageste kroatiske HŽ.
I Doboj står et
af ŽFBH's
Talgo-tog klar til afgang mod Sarajevo, mens et mere
traditionelt persontog fra ŽRS
står klar til afgang mod Banja Luka.
Bosnien-Herzegovina har en intensiv kulminedrift, der også genererer en
del godstog med kul. Her er ŽBH
441 096 under indkørsel til Jablanica
med et langt tomtog.
Mange af togene er
tunge, og strækningerne bjergrige, så ofte ses forspandskørsel, som her
hvor to 441'ere gør holdt i Kakanj.
ŽBH
661 323 med et sydgående kultog venter på krydsning i Duboki Potok
med ŽFBH
661-306 der er på vej med et nordgående tog.
ŽBH
661 323 ved Potpeć med et kultog. Selv om landet er
fattigt, er kirker og moskéer ofte velholdte !
Omkring Tuzla er der en del kulminer med jernbanedrift, blandt andet
her i Banovići Selo, hvor der er
et omfattende 760 mm-anlæg.
Også damplokomotiver anvendes i minerne. Her er det 33-248, et
forhenværende tysk "kriegslok", der stadig gør tjeneste ved minen i
Dubrave
33-248 rangerer ved kullæsseanlægget i Dubrave.
Der kører desværre ikke persontog omkring Tuzla længere, men tidligere
var der to tog dagligt mellem Tuzla og Brčko. Et af disse
forlader her
Bosanska Bijela trukket af ŽFBH
661 267. Stationsbestyreren følger med
på trinbrættet ud til
den nordlige kommandopost.
ŽRS
har persontog på banen fra Doboj til Petrovo Novo. Disse fortsatte
tidligere til Tuzla, men ender altså idag desværre i Petrovo Novo, der
er sidste station i Republik Srpska. ŽRS
813/814 nr. 043 er her ankommet til Lukavac, hvor ŽRS
661 274 har
ventet på at persontoget skulle ankomme, inden den kan køre mod Doboj
med sit godstog.
Lokaltoget betjener en del små samfund, som eksempelvis Kakmuz, hvor
toget her gør holdt.
Bosnierne er stærkt afhængige af deres jordbrug, og de fleste må have
et lille stykke land for at kunne klare sig. ŽBH 661 305 på vej fra
Bihać til Novi Grad
forstyrrer tilsyneladende ikke markarbejdet. For tiden (2023) er
trafikken på denne linje desværre nedlagt.
Persontogene tager af og til godsvogne med, så man ikke skal køre dem
særskilt. Et kort blandettog med ŽBH
661 305 ses her mellem Blatna og
Bosanski Otoka.
ŽRS
441 055 holder her klar til afgang i Banja Luka ligeledes med et
blandettog
til Doboj.
ŽRS
kørte tidligere også lokaltog mellem Novi Grad og Blatna. Her er
441 401 netop
ankommet til Blatna med en enlig vogn.
ŽFBH
råder over en del vogne, der er foræret landet efter Balkankrigen.
Her er ŽBH
441 113 fotograferet lige syd for Mostar på vej til Sarajevo
med et tog bestående af en gammel østtysk og 3 gamle svenske
vogne, foruden en enkelt tidligere jugoslavisk vogn.
Lokaltoget fra Konjic til Sarajevo, trukket af 441 906, gør ophold i
Pazarić så de lokale kan
komme til byen og handle.
Novi Grad, eller
Bosanski Novi er dels grænsestation til Kroatien, men også
mellem ŽFBH
(Željeznice Federacije
Bosne i
Hercegovine)
og ŽRS
(Željeznice Republike Srpske).
Her er ŽBH
661 305
netop ankommet med et tog fra Bihać, mens ŽRS
441 005 er
klar til afgang
med toget til Doboj og videre til Sarajevo.
ŽBH
661 305 i Kulen Vakuf med et godstog fra Kroatien. Banen mellem
grænsen ved Martin Brod og Bihać
anvendes
kun til
lejlighedsvise
godstog. Banen var i Jugoslaviens tid en vigtig forbindelse, og er
derfor elektrificeret. Køreledningsanlægget har dog ikke fungeret syd
for Blatna siden krigen.
ŽRS
661 274 forlader her Petrovo Novo med et godstog mod Doboj.
Stationsbestyreren i Blatna overleverer instrukser til lokomotivføreren
på ŽBH
661 305.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.