www.christianbruun.dk
Danmark
i 00'erne
I det nye
årtusinde var
godstrafikken
blevet givet fri, og nye aktører dukkede op. IKEA begyndte selv at
transportere produkter fra Sverige til Tyskland gennem Danmark via
selskabet IKEA Rail, hvis tog her ses ved Kalvebod med en TGOJ T66 som
trækkraft.
De danske
privatbaner
begyndte at
køre lokal godstrafik i samarbejde med DSB Gods og efterfølgeren,
Railion. Her er Lollandsbanens MY-lokomotiv, M38 under udkørsel fra
Næstved med godstog til Nakskov.
Lemvigbanen
begyndte at
køre først
til Herning og senere til Struer, og måtte endda leje trækkraft hos
Østbanen. Her er VLTJ's godstog under indkørsel til Holstebro med VLTJ
MX 26 og ØSJS M41 som trækkraft.
Y-togene
kørte trofast
ved alle
privatbanerne også efter årtusindeskiftet. Her krydser et Y-tog på vej
til Thyborøn med indlejede ØSJS M41 med et godstog fra Cheminova i
Rønland.
Privatbanerne
udskiftede
dog i stor
stil de ældste Y-tog i løbet af årtiet. Hornbækbanen var en af de
første til at købe nyt med indkøbet af et Desiro-togsæt fra Siemens.
Her er togsættet ankommet til Grønnehave på leveranceturen.
DSB blev
opsplittet i
Gods og
persontog, men i starten af årtiet var det stadig ét selskab. EA 3003
er her på vej gennem Slagelse med et godstog.
I
forbindelse med den
faste
forbindelse over Øresund, fik man behov for to-strømslokomotiver, og
DSB bestilte 13 EG-lokomotiver til denne opgave. Her står nyleverede EG
3102 på maskindepotet i København.
At godstog
kunne køre
elektrisk hele
vejen fra Sverige til Tyskland, og at landsdelstrafikken var blevet
overtaget af togsæt, betød at MZ-lokomotiverne begyndte at følge
rundsnuderne ud af driften. Her er to MZ4-lokomotiver ankommet til
Nykøbing F med 5 MZ3-lokomotiver, der skulle hensættes der.
IC3-togene
er i 00'erne
standardtoget til lidt længere distancer næsten overalt. Her
krydser to sæt i Give, mens en enkelt passager og togets personale
trækker frisk luft i ventetiden
.
IC3 fik i
lighed med
resten af
materiellet nye farver, hvor blå og grå blev gennemgående farver. Her
er nye og gamle farver koblet sammen i Fredericia.
MR-togene,
der først
blev hvide og
røde, og derefter blå og grå, blev så småt afløst af nyere tog. DSB
valgte at lease Siemens Desirotog, der fik litra MQ til Svendborgbanen,
og senere også til regionaltrafikken på Fyn. Her mødes MR og MQ i Ringe.
Et MR-tog i
de nye
farver gør står klar til afgang i Kolding.
Trafikken
domineres
efterhånden af togsæt. Her holder IR4, IC3 og MQ i Fredericia.
Flagskibet
skulle dog
være IC4, men
talrige problemer gjorde at de selv ved årtiets ende kun var kommet
sparsomt i trafik. Et sæt ses her ved Ørestad som lyntog Kastrup -
Aalborg.
Miljøet kom mere og mere i søgelyset. Her et skilt i Holbæk, der skal
huske lokomotivførerne på at standse motorene, når tog holder i længere
tid, men som vel også kan passe på mange andre forhold i DSB !
Selvom
togsæt blev
dominerende,
gjorde lokomotiver og vognmateriel stadig god fyldest. I perioder var
der materielmangel, og man måtte køre med hvad man havde, som det ses
her på Lillebæltsbroen, hvor et Interregionaltog Fredericia-København
er oprangeret med en styrevogn, et antal liggevogne, og en EA'er.
Broer og
rigtige tog er
altid et godt motiv. En EA'er er her på vej over lavbroen over
Storebælt med nattoget H. C. Andersen.
H. C.
Andersen blev
Danmarks sidste
rigtige internationale tog, der ikke køres af togsæt, efter at dagtoget
mellem Århus og Prag blev nedlagt. Toget ses her på vej ud fra
Fredericia efter en ME'er en dejlig solskinsmorgen.
Tyske
ICE-dieseltogsæt
fandt til
gengæld vej til Danmark i EC-løb mellem Berlin/Hamburg og
Århus/København. Her er et BR 605-togsæt ankommet til København H.
Med den
faste
forbindelse over
Øresund blev Malmö og København forenet i et fælles regionaltogssystem
med egne togsæt, Øresundstog. Her er to sammenkoblede sæt fotograferet
ved Ørestad på vej mod København.
Noget mere
charme var
der trods alt
over de "rigtige" internationale tog, der blev færget over Øresund. Her
er MZ 1457 ved at hente nattoget fra Oslo/Stockholm ud fra M/F Aurora
af Helsingborg, for at køre toget det sidste stykke til København H.
Efter
etableringen af
den faste
forbindelse over Øresund blev København til gengæld koblet på
X2000-nettet, i første omgang via selskabet LINX, der forbandt de tre
skandinaviske hovedstæder med egne X2000-togsæt. Senere tog SJ over, og
København og Oslo mistede direkte forbindelse.
Persontrafik
blev også
udbudt i
00'erne, og DSB mistede trafikken i Midt- og Vestjylland, hvor Arriva
tog over. Her ankommer et af Arrivas LINT-togsæt til Hammerum.
Også
sporarbejder
begyndte at blive
udbudt, og mange nye aktører kom på banen. Her er det det tyske firma
Wiebe, der er i gang med sporudskiftning i Fredericia.
DSB havde
ikke opgivet
drømmen om
dobbeltdækkervogne, og da de Schweiziske forbundsbaner havde overskud
af dobbeltdækkermateriel i begyndelsen af årtiet, lejede DSB et antal
vogne, der blev brugt i Interregionaltog med en EA i hver ende. Her ses
sådan et tog mellem Slagelse og Forlev.
Senere fik DSB "egne" dobbeldækkervogne af tysk standardmodel. Her som regionaltog mellem
Tølløse og Hvalsø.
De
gamle Bn-vogne blev dog i trafikken i hele årtiet, og blev frisket op
med mørkeblå folie, så de ikke så så slidte ud. Det blev dog kun værre,
efterhånden som folien blev slidt ! Her er ME 1501 ankommet til
Nykøbing F med et regionaltog, og Lollandsbanens IC2-tog står klar til
at befordre folk videre til Lolland.
På
et tidspunkt blev to ME-lokomotiver malet helt røde som forsøgsdesign.
Den endelige udformning blev blå med rødt bomærke i stedet. 1511 ses
her på Østerport i den røde farve.
Rød leder tankerne hen på S-togene. De "gamle" S-tog fra
60'erne
og 70'erne forsvandt i løbet af årtiet helt fra trafikken, og måtte
næsten alle lade livet på Holbæk Havn, hvor de blev skåret op.
ASEA-S-togene,
der var leveret i 80'erne forsvandt også. De kom aldrig til at fungere
rigtigt godt, og var for få i antal til at være rentable. Et sæt gør
her ophold på Nørrebro i snevejr.
S-togene
fra 90'erne blev i løbet af 00'erne leveret i store antal, og overtog
fuldstændigt al S-togstrafik. Her er et sæt på vej ud fra København H.
De
lange tog med enkeltakslede vogne lader sig vanskeligt skille, men når
bare man har tilstrækkeligt mange løftebukke, er det heller ikke noget
problem. Foto fra S-togs værkstedet i Høje Taastrup.
MZ
forsvandt fra persontrafikken. Ved opsplitningen i Gods og person, blev
de fleste dedikeret godstrafik, men DSB beholdt nogle maskiner til
persontrafik, der
dog lansomt forsvandt. 1406 blev den sidste til at køre enkelte
ordinære persontog, og 1425 anvendes til at bugsere IC4-togsæt. 1406 er
her klar til afgang fra København H.
DSB
beholdt også et enkelt MK-lokomotiv til rangering i København, mens
resten forsvandt over i Godsdivisionen, og senere kom til Railion da
DSB Gods blev solgt til dette selskab. DSB MK 625 rangerer her
liggevogne til eftersynshallen ved centralværkstedet i København.
MH
var stadig i drift i starten af årtiet, og man betjente stadig enkelte
små kunder som CP Kelko i Lille-Skensved, hvor MH 378 her rangerer.
Rangering blev dog
efterhånden forbeholdt større steder, som her hvor MK 609 rangerer på
godsbanegården i Fredericia.
Godstogene blev også
mere og mere centreret på hovedstrækningerne. Her er to EA-lokomotiver
på vej vestpå ved Kavslunde.
Toglokomotiverne overtog
i en periode
rangering, efterhånden som rangerlokomotiver og -traktorer forsvandt
fra stationerne, som her hvor MZ 1416 ses på havnebanen i Holbæk med en
enkelt godsvogn.
I slutningen af årtiet
begyndte
Railion, der blev til DB Schenker, så at bruge standardlokomotiver af
Baureihe 185 i Danmark også. På maskindepotet i København holder der
således på dette billede både MZ, MX (fra Lollandsbanen), EA og to nye
185'ere.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2009 www.christianbruun.dk