www.christianbruun.dk
Danmark
i 10'erne
I
begyndelsen af årtiet var
navnet på det hedengangne statslige godsselskab blevet DB Schenker Rail
Scandinavia A/S, efter at svenske Green Cargo indgik som
minoritetsejer. Inden årtiet var forbi, var DB og Green Cargo
dog
gået fra hinanden igen. En EG med nye bomærker ses her på maskindepotet
i København.
Efter
introduktionen af tyske
BR 185 stoppede brugen af EA i godstrafikken, og maskinerne blev,
bortset fra 6 stk. som DSB havde beholdt, solgt til Bulgarien. Her
trækker MZ 1459 afsted med EA 3019 og 3017 og en række bremsevogne på
vej mod deres nye ejer DB Cargo Bulgaria.
EG-lokomotiverne
blev derimod
beholdt, og i løbet af årtiets første år fik de DB's kendte røde farve.
Her er 3110 ankommet til Padbog mens den endnu havde den originale
farve fra DSB Gods.
Også de
tilbageværende
MZ-lokomotiver af fjerde generation overlevede årtiet, nok primært
fordi markedet for så kraftige diesellokomotiver er begrænset. Her
hviler to maskiner ud i Padborg, inden næste opgave.
Til gengæld
anskaffede andre
godsoperatører "ny" trækkraft. CFL Cargo, indlejede eksempelvis T66K
714 til brug i sine godstog. Her ses maskinen mellem Farris og
Sommersted med "Spånpladetoget" fra Herning til Padborg.
CFL Cargo
fik også overført
brugte lokomotiver fra moderselskabet i Luxembourg. Syv 1800-maskiner
fandt vej til landet, men da de ikke er udrustet med ATC kan de kun
bruges som 2.-maskine i godstog, eller som her ved sporarbejder og
anlægskørsel. Her ses 1805 ved anlægsarbejdet til den nye Ringsted-bane.
Den nye
forbindelse mellem
København og Ringsted via Køge Nord må nok anses som årtiets vigtigste
anlægsprojekt. Her ilægges transversaler ved Avedøre Havnevej.
Et andet
væsentligt
anlægsarbejde var ombygningen af Odderbanen og Grenåbanen til Letbane.
Her er spor 0 og 1 på Aarhus H under ombygning til sporvej. I
forgrunden ses i øvrigt de køreledningsmaster til fjernbanen, som
symbolsk blev opsat allerede i 1997 for at lukke munden på Aarhus'
borgmester, men aldrig kom i brug.
Det var nok
de færreste der i
1997 havde troet af Grenåbanen og Odderbanen skulle blive de første
baner til Aarhus, der blev elektrificeret, men sådan blev det altså.
Letbanetoget ses her ved Rosenholm mellem Mørke og Hornslet
på
Grenåbanen.
På
privatbanerne i øvrigt, var det stort set Lint-togsæt fra Alstom, der
havde erstattet Y-togene som privatbanernes "standardtog" Her er et af
Lokalbanens togsæt under indkørsel til Dronningmølle på Hornbækbanen.
Østbanens
Y-tog stod stadig hensat rundt om ved årtiets start, men blev snart
efter solgt. Nogle blev skrottet, mens enkelte eksemplarer blev solgt
til fortsat brug i Peru. Her står hensatte Y-tog i Hårlev.
På
Lemvigbanen kører Y-togene imidlertid fortsat. Her er
"Storåen" under indkørsel til Rønland på sin vej mod Thyborøn.
På
DSB-strækninger blev MR-togene udfaset i løbet af årtiet. Her er et
dobbeltsæt under indkørsel til Herfølge på sin vej mod Næstved.
IC4-togene
kom aldrig rigtig til at blive en succes, og krævede flere
udskiftninger på chefgangene i DSB. De blev dog anvendt, især på
Kalundborgbanen og i regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, som her
hvor MG 5876 afgår fra Esbjerg.
IC3 og IR4-togsættene blev derimod arbejdshestene i landsdelstrafikken.
Her er et IR4-tog på vej vestpå ved Borup.
Det blev da
således også IR4 der blev anvendt ved indvielsen af den nye bane mellem
København og Ringsted. Indvielsestoget med Hendes Majestæt Dronningen
ombord ses her ved Jersie Fjern på vej mod Køge Nord, hvor
indvielsesceremonien fandt sted.
Bn-vognsmateriellet
forsvandt også i dette årti, efter at have udgjort grundstammen i den
sjællandske regionaltrafik i 4 årtier. Her ses en stamme ved Enghave på
vej mod Københavns Hovedbanegård.
ME-lokomotiverne
fortsatte imidlertid, blot kun med dobbeltdækkervognene i den
sjællandske regionaltrafik igennem hele årtiet. En del af dem fik rød
maling, mens andre fortsatte med blå folie, der har en tendens til at
skalle af, og få maskinerne til at se lidt "trætte ud". En godt slidt
ME 1509 nærmer sig her Borup med et regionaltog.
DSB's seks
tilbageværende EA-lokomotiver blev også brugt en del. Ret sent blev de
ombygget til at kunne bruges med dobbeltdækkermateriellet, og de blev
også malet røde efterhånden. EA 3022 gør her holdt i Borup med et
regionaltog til Østerport.
EA-lokomotiverne
var også i brug til nattoget til/fra Tyskland, indtil det blev
indstillet i 2014 på grund af dårlig lønsomhed. EA 3010 ses her lige
syd for Borup med nattoget til København.
Mod Sverige
er der en intensiv trafik med Øresundstogene, mens SJ benytter
X2000-tog mellem København og Stockholm, og i perioder også til/fra
Göteborg. Et X2000-tog ses her mellem Kalvebod og Ørestad på ved til
Sverige.
Hvor
Øresundstogene kører lokaltrafik mellem Danmark og Sverige, er der ikke
gennemgående lokaltog til/fra Tyskland. her må man stige om ved
grænsen,
og fortsætte med tysk tog fra Padborg.
Til gengæld
er der gennemgående EuroCity-tog, der kun holder ved de større
stationer. Da DSB manglede materiel, lejede man tyske BR 605-togsæt,
men disse forsvandt i 2017, da de forfaldt for en hovedrevision som
hverken DSB eller DB ville ofre. Et Eurocitytog er her på vej ind på
stationen i Rødby Færge på vej til Hamburg.
Forbindelsen
til Tyskland via Gedser forsvandt også i dette årti, da trafikken på
Gedserbanen blev nedlagt. En afskedstur blev gennemført med MY 1159 og
røde vogne, som da eksprestoget Neptun kørte. Toget forlader her
stationen i Gedser.
Et halvt år
senere så Gedser station sådan ud. Idag er hele sporterænet pillet op,
og der er bygget færgeterminal (for biler) på området. Jernbanen ender
idag som veteranbane på remiseområdet.
Også Rødby ligner en spøgelsesstation. Togene til færgen og de få
regionaltog der vender i Rødby kunne nøjes med to spor, så resten af
den
imponerende banegård ligger øde og forladt, indtil den pilles op i
forbindelse med etableringen af den faste forbindelse til Tyskland.
Da trafikken til Rødby er meget begrænset, er de tre
krydsningsstationer mellem Nykøbing F og Rødby også nedlagt, og hele
strækningen er i dag ét langt blokafsnit. Et EuroCity-tog til Hamburg
passerer her igennem Lolland Nord station.
Få dage før årtiet var gået ophørte overførslen af tog med
Rødby-Puttgarten, og dermed også jernbanefærge-trafik i Danmark i det
hele taget. Et IC3-tog holder her på vogndækket på færgen på vej til
Puttgarten.
Alle EuroCity-tog kørte derefter via Padborg, som her hvor et BR
605-tog på vej til Århus ankommer til Padborg fra Tyskland.
En sommer fik vi lov at opleve tyske "Ludmilla"-lokomotiver i Danmark,
da man lukkede banen mellem Lunderskov og Tinglev for at udbygge til
dobbeltspor. Godstrafikken blev i stedet ledt via
Niebüll-Tønder-Esbjerg med tyske lokomotiver. Her ses DB Cargo 232
241-0 med et godstog ved Gredstedbro.
Ombygningen varede flere år, og på et tidspunkt kunne togene godt
passere, men kørestrømsanlægget var ude af drift. Det betød indsættelse
af MZ-lokomotiver i godstogene. Her er det tyske NEG's MZ 1439, der er
spændt foran et af TX Logistics godstog.
Også fra Sverige blev der hentet gamle MZ-lokomotiver. her er det MZ
1425 tilhørende Svensk Tågkraft i Nässjö, der er spændt foran et af DB
Cargos godstog.
Hector Rail benyttede lejligheden til en lidt utraditionel test af et
Bombardier Traxx diesellokomotiv (litra 245). Af hensyn til ATC spændte
man et af sine egne elektriske 241-lokomotiver foran, og det fungerede
så som "styrevogn" for diesellokomotivet bag, der her ses ankomme til
Padborg med et godstog nordfra.
I det hele taget synes der at brede sig en praksis, hvor sporarbejder
betyder lukning af baner i perioder. Begrebet "Togbus" er derfor noget
alle kender til. Her er det omstigning i Ribe mellem Arrivas tog og den
indlejede bus for den videre færd sydpå.
Sydbanen har været hårdt ramt af mange forberedelser til den kommende
faste forbindelse til Tyskland, og den trafikstigning det vil medføre,
og i flere perioder har togene mellem København og Nykøbing været
omledt via "Lille Syd". Her ses ME 1529 på vej til Nykøbing F ved den
tidligere Bråby station mellem Haslev og Holme-Olstrup.
Den længste
trafikafbrydelse var imidlertid nok da Grenåbanen blev ombygget til
Letbane. Her var der ingen tog fra september 2016 til april 2019.
Et MQ-sæt udveklser her passagerer på Aarhus H inden turen til Grenå.
Signalprogrammets
udrulning af ERTMS var en anden af årtiets skandaler. Forsinkelser og
fordyrelser var et gennemgående tema, og var nok infrastrukturens
modsvar på IC4-toget.
MG 5817 passerer her de gamle TU-signaler, der endnu står i Horsens.
Hvordan veterantog skal
køre på strækninger efter ibrugtagning af ERTMS var der endnu ikke svar
på da årtiet gik på hæld, men endnu kunne man opleve veterantog på
hovedstrækninger, som her hvor S 736 forlader Østerport på vej mod
Helsingør. Dette var iøvrigt afskedstur med dette lokomotiv, inden det
overgik til udstillingsbrug på Jernbanemuseet.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2021 www.christianbruun.dk