www.christianbruun.dk
Danmark i
80'erne
Intercity-togene
mellem
landsdelene
med røde MZ-lokomotiver og røde vogne var meget synonymt med DSB i
80'erne. Her er MZ 1436 på vej ud fra Fredericia på sin vej mod Nyborg
hvor færgen venter.
DSB
lancerede i 80'erne
også
fremtidens lyntog. Det var et 5-vogns persontog med en styrevogn i hver
ende, og et lokomotiv skulle så skubbe toget mod færgen, henholdsvis
trække det fra færgen over Storebælt. Her holder et af de to
prototypesæt der blev bygget før projektet blev opgivet på København H.
ME-lokomotiverne
blev
leveret igennem
80'erne, og blev de sidste GM-lokomotiver DSB fik bygget. Her mødes to
eksemplarer i Roskilde.
Det røde
designprogram
fra 70'erne
var ikke helt gennemført i 80'erne. Særligt lokomotiver kørte stadig
rundt i brune farver, som her hvor MZ 1425 forlader København H med et
regionaltog.
Der var
også i 80'erne
stadig
MO-vogne i drift enkelte steder. Her er MO 1820 på vej ind på
Snekkersten station med et tog fra Hillerød.
3
lokomotiver til 2
vogne må siges at
høre til sjældenhederne. MX 1014 er den ordinære trækkraft på dette
styrevognstog fra Frederikssund til Ballerup, men MZ 1422 og 1413 der
har været i Frederikssund med hver sit militærtog er blot spændt foran
for at undgå unødige krydsninger med andre tog.
Lyntogene
blev til
Sølvpile i
80'erne. I en overgansperiode så togene noget besynderlige ud med
sølvgrå og røde vogne sammenblandet. Her er MA 470 på vej ud fra
Københavns Hovedbanegård.
Lyntogene
forbandt
København med en
række jyske byer, men fungerede i høj grad også som lokaltog i visse
dele af Jylland. Her krydser et lyntog et MR-togssæt i Ølgod.
Storebælt
var i sagens
natur et
væsentligt knudepunkt i landsdelstrafikken, og der var altid masser af
liv ved færgelejerne. Her er MZ 1403 ved at trække sit Intercity-tog
ud, mens et MA-lyntog kører i land på det andet spor. Intercitytogets
lokalvogne til rejsende uden pladsbillet står klar ved perronen.
De store
færgelejer til
IC-færgerne
betød en særdeles effektiv afvikling af færgerangeringen. Her er MZ
1434 på vej ud over klappen med et Intercitytog.
Storebælt
var ikke det
eneste sted,
der var jernbanefærge. Mellem Danmark og Sverige var der ikke mindre
end to ruter, indtil København - Malmö blev nedlagt. Her har MH 402
netop sat en række tankvogne ombord på M/F Malmöhus, og bådsmanden har
hentet fragtpapirerne hos rangerpersonalet.
Lokal
godstrafik var der
også en hel
del af i 80'erne. Her holder MX 1034 i Odense med et lille træk
sukkervogne til sukkerfabrikken i Assens.
Sukkerfabrikkerne
var en
god kunde hos DSB. Her er MH 369 igang med at rangere sukkervogne ved
Gørlev sukkerfabrik.
Også de små
godskunder
kunne dengang
blive betjent af banen. Her er MY 1110 ved det nordlige
indkørselssignal i Ølgod med en enkelt E-vogn til Ølgod station.
Rangermaskiner
var der i
sagens natur
mange af rundt omkring, og mange mindre stationer havde en
rangertraktor stationeret. Her er det Ardelttraktor nr. 113, der står
parkeret i Hedehusene.
De noget
nyere
Köf-traktorer sås også
ved mange mindre stationer. Her er Köf 272 på vej op fra havnen i
Frederikssund med en enkelt vogn.
Privatbanerne
befordrede
også en del
gods. Særligt Frederiksværkbanen, der havde stålvalseværket som kunde
havde en betydende godstrafik. Her er HFHJ M9 klar til afgang fra
Hillerød til Frederiksværk med et træk tomme fladvogne til
stålvalseværket.
Frederiksværkbanen
havde
også op i
80'erne lokomotivtrukne tog. Morgenens første persontog fra Hundested
bestod
af marcipanbrødet HFHJ M8 og en enlig Cle-vogn.
En del
privatbaner
anskaffede brugt
materiel forskellige steder fra, således også Østbanen, der havde et
antal svenske skinnebusser. Her forlader en af dem Stubberup station.
Østbanen
havde også fået
Y-togsmateriel. Her holder en af de solokørende lynetter og en svensk
skinnebus foran remisen i Hårlev.
Nogle
privatbaner havde
i 80'erne
stadig gennemgående tog på statsbanestrækninger, som her hvor en af
Odsherredsbanens Mo-vogne er på vej ud fra Roskilde med to vogne som
direkte tog fra København til Nykøbing Sjælland.
DSB
havde også forskellige "gennemgående" tog. Her er MZ 1441 på vej ud fra
Holbæk med et af de såkaldte "bådtog" med forbindelse i Kalundborg til
færgen til Århus. Oprangeringen var
MZ-Bn-Bn-Bf-Bf-Bf-Bf-BD-Af,
hvor de to Bn-vogne var til lokale rejsende, mens de mere komfortable
Bf- og Af-vogne var beregnet på rejsende til færgen.
Internationale
tog var der også masser af, især fra København, men også fra Århus. Her
er MZ 1405 fotograferet i den sydlige udkant af Fredericia med et tog
til Tyskland.
Nattog kørte der også, og det betød naturligvis rangering,
som her
i Fredericia, hvor MH 308 er ved at rangere en liggevogn væk.
Liggevognen til Fredericia blev koblet af nattoget fra København i
løbet af natten, men kunne disponeres af de rejsende til kl. 8.
En
særlig designvariant var MZ 1420 og den ene front på MZ 1403. Her havde
småskader betydet at det var nødvendigt at reparationsmale, og
vingehjulet blev erstattet af DSB-bogstaverne, uden at maskinerne dog
blev ommalet ved den lejlighed. Her er MZ 1420 på vej ud fra Købanhavn
H.
Hjørnevinduerne forsvandt efterhånden fra MZ-lokomotiverne. Her gør MZ
1422 ophold i Vojens med et kort sydgående tog.
På
depoterne blev lokomotiverne naturligvis serviceret. Her er det
vinduesvask på maskindepotet i Århus, hvor designprogrammet er slået
igennem på de maskiner der står her lige nu.
Man
må nu erkende at de ældste MZ-lokomotiver var flottere med
hjørnevinduerne i behold, og i de oprindelige farver. Her står MZ 1417
parkeret på maskindepotet i København og venter på næste opgave.
Tilbage i 80'erne var der stadig mange små depoter. Her er MX 1012 og
MX 1001 parkeret på depotet i Korsør.
Elektriske
togsæt var i 80'erne alene noget man havde på S-banen.
Elektrificeringen af fjernbanen var så småt startet, men kun med
lokomotivtrukne tog. Her ruller et af F-linjens tog til perron i
Hellerup.
Ambitionerne var der dog
for
elektriske togsæt, og også for dobbeltdækkermateriel. I 1989 lånte DSB
et par franske dobbeltdækkertog, der blev anvendt i prøvedrift mellem
Helsingør og Roskilde. Her er en stamme parkeret i Roskilde.
Det ypperste banen
præsterede i
80'erne var lyntogene mellem København og provinsen. De første IC3-tog
blev leveret i slutningen af 80'erne, men i december 1989, hvor dette
MA-lyntog er fotograferet under passage af Roskilde station, kørte
MA'erne stadig de vigtigste af DSB's tog.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2009 www.christianbruun.dk