www.christianbruun.dk
Danmark i
90'erne
MA-lyntogene
overlevede
kun få uger ind i
90'erne. Her holder MA 463 med styrevogn BS 485 i front klar til afgang
fra Esbjerg med det absolut sidste ordinære MA-lyntog fra Struer til
København via Esbjerg d. 27. januar 1990.
De nye
IC3-tog overtog
som noget af
det første lyntogsløbene. Her er to sæt fra forrest Struer, bagest
Frederikshavn netop blevet sammenkoblet i Langå, før færden går videre
mod København.
Intercity-togene
fortsatte dog et
stykke ud i 90'erne med de velkendte røde vogne. Her forlader MZ 1402
Randers med et nordgående tog.
Prototype-lyntoget
fra
80'erne blev
anvendt som IC-materiel. Her står MZ 1410 klar i Frederikshavn med et
IC-tog til København bestående af et af de to prototypesæt og et par
B-vogne som lokalvogne til Nyborg Færge.
I 90'erne
var
internationale tog
stadig store, blandede og lokomotivtrukne. Her forlader MZ 1453 Høje
Taastrup med et langt tog til Rødby Færge.
Berlinmurens
fald og
åbningen af
Østeuropa gav i begyndelsen af 90'erne forbindelserne over Gedser en
opblomstring. Her letter MZ 1461 fra Gedser med Østersø-expres på ikke
mindre end 12 vogne i juni 1992.
Sverigestogene
blev
derimod mindre i
90'erne. Med indsættelsen af svenske Y2 (magen til IC3) blev mange af
forbindelserne overtaget af dette materiel, der selv kører til og fra
færgerne. Meget mere effektivt, men meget mindre charmerende end den
gamle færgerangering.
Godstogene
krævede
imidlertid
færgerangering i stor stil. Her er MZ 1459 igang med at trække vogne i
land fra M/F Trekroner ved DanLink-færgelejet i Københavns Frihavn.
DanLink-godstogene
kørte
gennem tæt
befolkede boligområder i København, og kun MX og MZ4 måtte normalt
benyttes på grund af støjkrav. Her passerer MX 1014 og en ukendt MZ4
overkørslen ved Vordingborggade på Østerbro.
DanLink
betød i det hele
taget meget
arbejde for MX-lokomotiverne, der efterhånden ikke blev brugt så mange
andre steder. Her er det MX 1004 og MX 1030 i forspand, der forlader
Lersøen med et godstog.
MY-lokomotiverne
var dog
også godt
beskæftiget med gods i 90'erne. Her er MY 1141 på vej ned ad bakken fra
Hjulby mod Nyborg med et godstog.
Intet varer
dog evigt,
og 90'erne var
nok dét årti, hvor flest MY og MX-lokomotiver måtte lade livet. Her ses
resterne af en MY'er hos ophugger Henriksen i Århus.
Mange
MX-lokomotiver
undgik dog
skærebrænderen. Behovet for dem var uklart, og en del blev hensat. Her
står en række med MX 1030 forrest på Københavns Godsbanegård og venter
på deres videre skæbne.
Efterhånden
fik
privatbanerne
mulighed for at overtage MX-, og senere også MY-lokomotiver fra DSB,
ligesom man overtog egnede personvogne samme steds fra. Odsherredsbanen
valgte dette meget stilrene design til deres tog.
Frederiksværkbanen
kørte
også i en
kort periode enkelte persontog med MX. Her beholdt man dog DSB-farverne
på vognene og nøjedes med at male lokomotiverne i eget design.
På et
tidspunkt viste
det sig, at DSB
havde været lige hurtige nok til at sælge MX-lokomotiver, og man måtte
i en periode leje en MX'er tilbage fra Frederiksværkbanen. HFHJ MX 17
ses således her bag MZ 1456 i et DanLink tog i på Østerport. Ved siden
af står stadig DSB-ejede MX 1024.
Privatbanerne
kørte også
i stor stil
videre med sit ældre materiel, som her hvor et af Frederiksværkbanens
Y-tog ses mellem Hillerød og Brødeskov dér hvor St. Hestehave trinbrædt
lå engang.
Også
Odsherredsbanens to
MO-vogne kørte lystigt videre, som her med et aftentog mellem Vig og
Grevinge.
Nogle baner
fik dog i
90'erne helt
nye togsæt. Scandia i Randers leverede IC2-togsættene, der var udviklet
på basis af DSB's IC3-tog til et par baner. Her ses et af
Frederiksværkbanens togsæt ankomme til Brødeskov.
Nærumbanen
fik udskiftet
sine
solokørende Y-tog med nye Regiosprintere i løbet af 90'erne. Her
krydser to Y-tog på Ørholm station.
Lemvigbanen
overtog både
MX og MY fra
DSB, men kun til brug for godstog. Persontogene kørtes med banens tre
Y-tog, der i løbet af 90'erne blev udvidet med en solokørende vogn fra
Nærumbanen og senere yderligere en fra Nordjyske Jernbaner. Her mødes
to af banens oprindelige Y-tog i Lemvig.
I 90'erne
opstod en ny
"privatbane",
idét selskabet Privatbanen Sønderjylland stiftedes. Selskabet havde
ikke egen bane, men kørte gods i konkurrence med DSB, efter at et
EU-direktiv åbnede denne mulighed. Selskabet anvendte brugte
MY-lokomotiver fra DSB, og MY 1132 blev i fronten prydet af direktivets
nummer i EU's stjernekreds-symbol.
Selvom der
var opstået
fri
konkurrence, kørte DSB stadig masser af gods, og betjente også stadig
mindre kunder, ihvertfald i starten af årtiet. Her er MT 166 ved at
rangere to tomme E-vogne ned til skrotfirmaet Uniscrap i Københavns
sydhavn. Vognene skal fyldes, ikke skrottes !
På ankomst- og afgangsristen ved Københavns Godsbanegård var der stadig
masser af aktivitet midt i 90'erne.
MZ 1460 er klar til afgang med et godstog, mens MY 1154 er på vej op
fra maskindepotet for at blive koblet til et andet godstog. MH 411 og
366 er i fuld gang med rangeringen.
Et godstog er netop ankommet til Østerport med MZ 1452 i front en kold
vinternat.
I 90'erne forsvandt Storebæltsfærgerne til fordel for den
faste
forbindelse. Hermed forsvandt utallige arbejdspladser og et altid
aktivt og spændende miljø. Her er MT 167 igang med at skubbe vogne
ombord på M/F Asa-Thor i Korsør en tidlig morgen.
Befolkningen
tog flot afsked med færgeoverfarten. Her er M/F Dronning Ingrid netop
ankommet med de absolut sidste jernbanevogne. og der køres ind på
færgen med MY 1125, der trak Dansk Jernbane-Klubs afskedstog ud.
Med
den faste forbindelse forsvandt også Postbureautogene, hvor posten
sorteredes undervejs. Nu var transporttiden kortere, og posten
transporteredes færdigsorteret. Her læsses postbureauvogne på
Postterminalen i København.
Posttogene
forbandt et antal postterminaler i Danmark. Her er lokomotivføreren på
ME 1513 i færd med at taste nye data ind i ATC-anlægget efter at have
ekspederet post i Ringsted.
Den
faste forbindelse var en ingeniørmæssig bedrift, og har om noget bundet
landsdelene sammen. Her er et MR-tog på lavbroen i forbindelse med en
udflugt Dansk Jernbane-Klub arrangerede til anlægget.
MR-togene
blev mest brugt på sidebaner, omend de også har været indsat i
landsdelstog som "Englænderen" København-Esbjerg. Her gør et MR-sæt
ophold i Haslev.
S-togene
krøb i 90'erne. Man begyndte at køre med 2-vognstog i ydertimerne for
at spare slitage og energi. Her gør et to-vognstog ophold i Allerød på
en sommeraften.
De velkendte S-tog fra
60'erne og
70'erne blev i 90'erne gradvist erstattet af nye tog på enkeltakslede
bogier. Et af de nye togsæt ses her på Københavns Hovedbanegård.
S-banen måtte også dele
plads med
"store tog" på ringbanen omkring København. Her mødes et S-tog på
Fuglebakken station med MZ 1456, der er på vej mod syd med et godstog.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2009 www.christianbruun.dk