Holland



Holland er nok mest kendt for sine diger og sine mange kanaler og sluser. Her et meget klassisk motiv med et Plan V-togsæt der passerer Sluise de Haandrik på sin vej mod Zwolle.








En anden kendt hollandsk konstruktion er Plan Y-togsættene, der er den første generation af Sprinter-tog. Her ses to togsæt gøre ophold i Apeldoorn.









Siden er nye generationer Sprinter-tog kommet til, og tendensen i Europa med at togmateriel bliver af standardtyper udviklet af leverandørerne ses også her. Et helt nyleveret Siemens-togsæt af type 2600 ses her i Zwolle.







De nyeste sprinter-togsæt er leveret af spanske CAF. Her gør et af dem ophold på Amsterdam Centraal på sin vej til Zwolle.










Holland har et tæt netværk af Intercity-forbindelser, der trækker mange passagerer, og dobbeltdækkertog er derfor populære. Her ankommer et dobbeltsæt af type 8700 til Amersfoort.








En knap så elegant konstruktion var de ældre dobbeltdækkertog af litra DD-AR, hvor motorenheden hviler på 3 to-akslede boggier. Et DD-AR-togsæt står her klar til afgang fra Zwolle.








DD-AR-togsættene er siden alle blevet moderniseret og kaldes nu DDZ, men har stadig langt hen ad vejen deres klassiske look. Den største ydre forskel er det nye frontrudeparti. Et DDZ-togsæt forlader her Amersfoort.







Lige så særegent, men måske nok noget mere harmonisk er de talrige ICM-togsæt, der findes i både tre- og firevognsudgaver. Et Intercitytog gør her ophold i Zwolle på vej mod Den Haag.








ICM-togene kan være ganske lange. Her ses et 11-vogns tog mellem Apeldoorn og Amersfoort.










Det er ikke kun ICM-togene der kan være lange. NS anvender indlejede 186-lokomotiver i en række IC-tog, hvor man anvender et lokomotiv i hver ende af en vognstamme. En af disse stammer ses her på Rotterdam Centraal, klar til at køre mod Amsterdam.






Senest har NS anskaffet nye Alstom Coradia Stream-togsæt til Intercitytrafikken. Et dobbeltsæt ankommer her til Rotterdam Centraal.









Bortset fra Intercitytogene med 186-maskiner, er lokomotivtrukne persontog i Holland kun de internationale forbindelser. Her ankommer en 1700-maskine til Apeldoorn med et tog fra Tyskland i silende regnvejr.







En anden 1700-maskine, også med et tysk IC-tog på krogen ses her mellem Amersfoort og Apeldoorn.










Desværre skal 1700-maskinerne udfases med udgangen af 2023, og IC-togene til/fra Tyskland får også nyt vognmateriel fra spanske Talgo i slutningen af 2024. Det er således næsten et veterantog, der her står ved perron i Amsterdam, klar til afgang mod Berlin, få måneder før udfasningen af 1700-maskinerne.





Afløseren for 1700-maskinerne er indlejede Siemens Vectron-lokomotiver. Et af disse står her klar på Amsterdam Centraal med nattoget til Wien.









Natogstrafikken ser i det hele taget ud til at få en opblomstring igen, og i 2023 opererer østrigske Nightjet to nattogsforbindelser til/fra Amsterdam: Nattoget ovenfor til Wien, og dette til Zürich, der køres i samarbejde med de schweiziske forbundsbaner, som det også ses på vognens mærkning.





Holland har i det hele taget en del grænseoverskridende trafik. Her er et Eurostar-tog fra London under indkørsel til Amsterdam Centraal.









Mod Belgien kører der Thalys-tog, men der er også mere ydmyge Intercity-forbindelser, der anvender hollandsk vognmateriel, og et 186-lokomotiv i hver ende. Lokomotiverne stilles til rådighed af både NS og SNCB. Her står et IC-tog til Bruxelles klar på Amsterdam Centraal med en SNCB 186-maskine bagest.





Mellem Düsseldorf i Tyskland og Arnhem kan man køre med regionaltog, opereret af tyske VIAS. Her har et Stadler-togsæt fra VIAS netop forladt perronen i Arnham, og passerer et holdende lokaltog til Doetinchem, der køres af den private operatør Connexxion under navnet Breng.






Der findes i det hele taget en del private operatører i Holland. Her ses et af Valleilijn's tog til Ede-Wageningen forlade Barneveld-Noord. Disse tog opereres også af Connexxion.








Arriva er operatør på blandt andet Spurt-togene omkring Arnhem. Her ankommer et togsæt til Zevenaar på sin vej fra Winterswijk til Arnhem.









Godstrafikken i Holland er også overladt til private, eller fremmede operatører, efter af den hollandske stat solgte gods-delen af NS til tyske DB.
Her er det private Rail Force One, der ankommer til Amersfoort med et biltransporttog, trukket af en indlejet Siemens Vectron-maskine fra Railpool.






Rangering til bilterminalen i Amersfoort kræver et disellokomotiv, og det stilles til rådighed af selskabet CREW, der egentlig er en veterantogsorganisation. Der anvendes derfor en NS type 2400 fra 1954. Maskinen er her på vej gennem Amersfoort på vej til bilterminalen, der ligger 5 km ude af den nedlagte bane til Veenendaal.




Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2023 www.christianbruun.dk