www.christianbruun.dk
Holland
Holland er
nok mest kendt for sine diger og sine mange kanaler og sluser. Her et
meget klassisk motiv med et Plan V-togsæt der passerer Sluise de
Haandrik på sin vej mod Zwolle.
En anden
kendt hollandsk konstruktion er Plan Y-togsættene, der er den første
generation af Sprinter-tog. Her ses to togsæt gøre ophold i Apeldoorn.
Siden er
nye generationer Sprinter-tog kommet til, og tendensen i
Europa med at togmateriel bliver af standardtyper udviklet af
leverandørerne ses også her. Et helt nyleveret Siemens-togsæt af type
2600 ses her i Zwolle.
De nyeste
sprinter-togsæt er leveret af spanske CAF. Her gør et af dem ophold på
Amsterdam Centraal på sin vej til Zwolle.
Holland
har
et tæt netværk af Intercity-forbindelser, der trækker mange passagerer,
og dobbeltdækkertog er derfor populære. Her
ankommer et dobbeltsæt af type 8700 til Amersfoort.
En knap så
elegant konstruktion var de ældre dobbeltdækkertog af litra DD-AR, hvor
motorenheden hviler på 3 to-akslede boggier. Et DD-AR-togsæt
står her klar
til afgang fra Zwolle.
DD-AR-togsættene
er siden alle blevet moderniseret og kaldes nu DDZ, men har stadig
langt hen ad vejen deres klassiske
look. Den største ydre forskel er det nye frontrudeparti.
Et DDZ-togsæt forlader her Amersfoort.
Lige så
særegent, men måske nok noget mere harmonisk er de talrige ICM-togsæt,
der findes i både tre- og firevognsudgaver. Et Intercitytog gør her
ophold i Zwolle på vej mod Den Haag.
ICM-togene
kan være ganske lange. Her ses et 11-vogns tog mellem Apeldoorn og
Amersfoort.
Det
er ikke kun ICM-togene der kan være lange. NS anvender indlejede
186-lokomotiver i en række IC-tog, hvor man anvender et lokomotiv i
hver ende af en vognstamme. En af disse stammer ses her på Rotterdam
Centraal, klar til at køre mod Amsterdam.
Senest
har NS anskaffet nye Alstom Coradia Stream-togsæt til Intercitytrafikken.
Et dobbeltsæt ankommer her til Rotterdam Centraal.
Bortset fra Intercitytogene med 186-maskiner, er lokomotivtrukne
persontog i Holland kun de internationale forbindelser. Her ankommer en
1700-maskine til
Apeldoorn med et tog fra Tyskland i silende regnvejr.
En anden
1700-maskine, også med et tysk IC-tog på krogen ses her mellem
Amersfoort og Apeldoorn.
Desværre
skal 1700-maskinerne udfases med udgangen af 2023, og IC-togene til/fra
Tyskland får også nyt vognmateriel fra spanske Talgo i slutningen af
2024. Det er således næsten et veterantog, der her står ved perron i
Amsterdam, klar til afgang mod Berlin, få måneder før udfasningen af
1700-maskinerne.
Afløseren
for 1700-maskinerne er indlejede Siemens Vectron-lokomotiver. Et af
disse står her klar på Amsterdam Centraal med nattoget til Wien.
Natogstrafikken
ser i det hele taget ud til at få en opblomstring igen, og i 2023
opererer østrigske Nightjet to nattogsforbindelser til/fra Amsterdam:
Nattoget ovenfor til Wien, og dette til Zürich, der køres i samarbejde
med de schweiziske forbundsbaner, som det også ses på vognens mærkning.
Holland har
i det hele taget en del grænseoverskridende trafik. Her er et
Eurostar-tog fra London under indkørsel til Amsterdam Centraal.
Mod Belgien
kører der Thalys-tog, men der er også mere ydmyge
Intercity-forbindelser, der anvender hollandsk vognmateriel, og et
186-lokomotiv i hver ende. Lokomotiverne stilles til rådighed af både
NS og SNCB. Her står et IC-tog til Bruxelles klar på Amsterdam Centraal
med en SNCB 186-maskine bagest.
Mellem
Düsseldorf i Tyskland og Arnhem kan man køre med regionaltog, opereret
af tyske VIAS. Her har et Stadler-togsæt fra VIAS netop forladt
perronen i Arnham, og passerer et holdende lokaltog til Doetinchem, der
køres af den private operatør Connexxion under navnet Breng.
Der findes
i det hele taget en del private operatører i Holland. Her ses et af
Valleilijn's tog til
Ede-Wageningen forlade Barneveld-Noord. Disse tog opereres også af
Connexxion.
Arriva er
operatør på blandt andet Spurt-togene omkring Arnhem. Her ankommer et
togsæt til Zevenaar på sin vej fra Winterswijk til Arnhem.
Godstrafikken
i Holland er
også overladt til private, eller fremmede operatører, efter af den
hollandske stat solgte gods-delen af NS til tyske DB.
Her er det
private Rail Force One, der ankommer til Amersfoort med et
biltransporttog, trukket af en indlejet Siemens Vectron-maskine fra
Railpool.
Rangering
til bilterminalen i
Amersfoort kræver et disellokomotiv, og det stilles til rådighed af
selskabet CREW, der egentlig er en veterantogsorganisation. Der
anvendes derfor en NS type 2400 fra 1954. Maskinen er her på vej gennem
Amersfoort på vej til bilterminalen, der ligger 5 km ude af den
nedlagte bane til Veenendaal.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2023 www.christianbruun.dk