www.christianbruun.dk
Irland
De irske
statsbaner har i de
seneste år satset massivt på nye togsæt fra japanske Mitsui og
koreanske Rotem på de længere distancer, og lokomotivtrukne persontog
er en sjældenhed. To sammenkoblede type 22000 trevogns-sæt ses her
mellem Kildare og Athy på vej til Waterford.
De nye type
22000 togsæt er
leveret som 3- eller 6-vognsenheder, men IE har forsøgsvis ændret
sammensætningen, og kører også med 4- og 5-vognssæt. Her er det dog et
traditionelt 6-vognssæt der
ses mellem Newbridge og Sallins & Naas på vej mod Dublin.
Type
22000-togene er ikke det
første IE har købt i Østen. Til brug for DART-togene omkring Dublin
(Dublin Area Rapid Transit) har man købt togsæt af type 8500 fra
japanske Mitsui. Et togsæt ses her under indkørsel til Pearse.
Grundstammen
i DART-systemet
udgøres dog fortsat af togsæt af type 8100 leveret fra tyske LHB
tilbage i 80'erne. Et togsæt er her under indkørsel til stationen i
Pearse.
På
stationen i Galway er et
22000-togsæt netop ankommet fra Dublin Banegårdshallen har kun ét
perronspor, så toget til Limerick, bestående af et type 2800-togsæt
holder i det fri Type 2800 er også købt i Japan, hos Tokyu Car
Corporation.
Type
29000-togsættene derimod, er bygget hos spanske CAF. Et sæt forlader
her stationen i Drogheda på vej mod Dublin.
Enkelte
lokomotivtrukne
persontog køres der dog. Mellem Dublin og Cork anvendes GM-lokomotiver
af type 201 sammen med styrevognsstammer. Et tog på vej til Cork ses
her mellem Sallins & Naas og Newbridge. Type 22000 har dog
overtaget stadig flere tog på strækningen, og de lokomotivtrukne togs
dage er nok talte.
Irlands
eneste internationale
tog er Enterprise-togene mellem Dublin og Belfast i Nordirland.
Vognmateriellet tilhører de nordirske baner, mens lokomotiverne er IE
type 201. Togene er styrevognsstammer, og et tog ses her i Drogheda på
vej mod Dublin.
Godstog er der desværre ikke mange af i Irland, men der er dog nogle
enkelte. Der køres et containertog for IWT mellem Dublin og Ballina 6
gange ugentligt og et for DFDS mellem Ballina og Waterford 2 gange
ugentligt. Her ses IWT-toget med en type 201 i front mellem Tullamore
og Portarlington på vej mod Dublin.
-Og her er
en type 071 igang med at oprangere toget i modsat retning på North Wall
i Dublin. En del af banegårdens spor anvendes til henstillede
personvogne, der er blevet overflødige med indsættelsen af togsæt type
22000 i fjerntrafikken.
Der findes
også enkelte bloktog. For Coillte køres tre gange ugentligt fra Ballina
og Westport til Waterford med tømmer. En type 071 passerer her en
manuelt betjent vejoverkørsel mellem Thomastown og Waterford med et læs
tømmer.
En
søstermaskine står klar i Waterford med et læs tomme vogne der skal den
modsatte vej næste morgen.
En stor del
af Irlands kraftværksindustri anvender tørv, der brydes i store dele af
landet. Transporten mellem mose og kraftværk sker mange steder med egne
smalsporsbaner, og selskabet Bord Na Mona har faktisk et større banenet
end de irske statsbaner, målt på kilometer spor. Til gengæld er der
ikke just tale om højhastighedsbaner, som det ses på billedet her fra
mosen i Shannonbridge.
Sporene
flyttes hele tiden, og baneafdelingen har altid travlt. Her er et par
arbejdstog parkeret på nogle sidespor i mosen i Shannonbridge.
Der graves
imidlertid dybere andre steder i Irland. Selskabet Boliden Tara driver
europas største zink mine i nærheden af Navan, og der køres tre daglige
tog med zinkmalm til udskibning fra Dublin. Et malmtog passerer her
Balbriggan på vej mod Dublin.
Et malmtog
ankommer her til North Wall i Dublin, hvorfra toget rangeres på havnen
til losning. 071'eren i front har fået de nye farver, populært kaldet
"Battleship Grey", og er udstyret med nyt nummer.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2014 www.christianbruun.dk