www.christianbruun.dk
Italien
Et styrevognstog trukket af E464.245 under indkørsel til Ala i
Norditalien.
Omkring
de større byer anvendes meget dobbeltdækkermateriel, som eksempelvis
ALe426-togsættene, hvor et her ses under indkørsel til Napoli Centrale.
Dobbeltdækkervogne anvendes naturligvis også i stor stil. Her i et
styrevognstog til Ancona, der er under indkørsel i Piacenza.
Langt de fleste jernbaner med persontrafik er
elektrificeret, men
en del mindre sidebaner har stadig dieseldrift. Den eneste
dobbeltsporede ikke-elektrificerede jernbane på det italienske fastland
er strækningen fra Granarolo til Poggibonsi. Her gør
D445.1091
ophold i Poggibonsi-S.G. med et regionaltog til Chiusi.
Størstedelen
af persontrafikken på de ikke-elektrificerede sidebaner køres med ALn
668-motorvogne. Her holder 668.3324 klar med et af dagens tog
fra
L'aqula.
ALn668-vognene køres ofte flere sammen. Her er det 3187 og 3160 der
forlader Poggibonsi-S.G. i retning mod Sienna.
En
del ALn668-vogne er udrangeret gennem årene, men denne blev det nok
lidt hurtigere end beregnet. ALn668.3331 henstår her i Rocco di Corno
efter en brand.
En
del af sidebanerne er imidlertid også elektrificerede. Her ankommer
ALe502.085 til Fidenza med et af dagens tog fra Salsomaggiore.
I
lokalområdet omkring grænsen til Schweiz ved Chiasso køres regionaltog
i samarbejde mellem SBB og FS under navnet TILO. Togsættene er
registrerede i Schweiz. Her er RABe 524 019-7 under indkørsel til Como
på sin vej til Bellinzona i Schweiz.
Smalspor
findes også. Her er det selskabet Circumvesuviano's tog med ETR 111 der
står klar til afgang i Sorrento. Circumvesuviano driver 138 km
elektrificeret smalspor i Napoli-området.
Import
af trækkraft kendes også i Italien. Selskabet Sangritana, der både
driver gods- og persontrafik har anskaffet 8 brugte diesellokomotiver
af type 753 i Tjekkiet. Et af disse, nu med nummeret D752.507, holder
her pause mellem to jobs på Napoli Centrale.
Italienerne har en lang tradition for dobbeltlokomotiver med tre
2-akslede boggier. Et af de klassiske lokomotiver,
E 656.457 ses her i
originaldesign på Napoli Centrale.
Et andet meget typisk italiensk design er det oprindelige
Pendolino-tog, ETR 450. I deres sene år, er de blevet nedgraderet til
en maksimalhastighed på 200 km/t og anvendes på mindre væsentlige
strækninger. Her ses 450.017 i Perugia med et tog til Rom.
På de større strækninger køres mange lokomotivtrukne eksprestog.
Her er E632.031 under indkørsel til Piacenza med et langt Intercitytog.
Og i modsat retning ankommer E444.080 med et andet eksprestog.
Til den grænseoverskridende trafik over Brenner-passet har FS
lokomotiver af typerne E405 og E412. Her ses E 405.004 med et
Eurocity-tog til Verona i Brennero.
I Brennero skifter kørestrømmen midt på banegården, så når et
Østrigsk lokomotiv er rullet ind på banegården med et tog, må et
rangerlokomotiv trække det fra toget, og skubbe det tilbage på
"østrigsk strøm" Her har ÖBB 1116 054-6 netop fået et skub af
245.6020, så den selv kan rulle tilbage til den østrigske del
af
banegården.
I godstrafikken anvendes lokomotiver ofte grænseoverskridende. Her er
SNCF 436331 på vej gennem Fidenza med et gastankvognstog.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2008 www.christianbruun.dk