Lichtenstein



Lichtensteins hovedstad, Vaduz, betjenes fra stationen Schaan-Vaduz, der ligger et stykke nord for byen. Det er dog kun lokaltog mellem Feldkirch i Østrig og Buchs i Schweiz der standser ved stationen, og Railjet-toget her passerer forbi på vej mod Schweiz.







Et Railjet tog i den modsatte retning passerer stationen i Schaanwald, der i øvrigt slet ikke betjenes af nogen tog længere
.










Banen gennem Lichtenstein benyttes også til gennemgående godstog, som her hvor ÖBB 1016 033 passerer gennem landets eneste krydsningsstation, Nendeln
, på vej mod Østrig.









Et østrigsk 4024-togsæt på vej som lokaltog til Buchs i Schweiz venter på krydsning i Nendeln
.











Et tilsvarende sæt på vej mod Feldkirch efter overstået krydsning i Nendeln
. 










Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 



Lichtenstein har et af Europas mindste jernbanenet, der med sine knap 9 kilometer nok kun undergås af San Marino og Vatikanstaten. Jernbanen går gennem den nordligste del af det lille land, og forbinder Feldkirch i Østrig med Buchs i Schweiz. I Lichtenstein er der fire standsningssteder, hvoraf kun de tre betjenes i dag
Oprindeligt har banen været en del af Vorarlberger Bahn, og er opført med formålet at forbinde Østrig med Schweiz.
Lichtenstein har aldrig selv drevet jernbanen, og idag drives den af de østrigske forbundsbaner, ÖBB, der betjener landet med 8 daglige lokaltog i hver retning, men også anvender banen til en række gennemgående gods- og persontog mellem Schweiz og Østrig.
 

© 2013 www.christianbruun.dk