Moldova



Moldova er et af Europas fattigste lande, og ligger klemt inde mellem Rumænien og Ukraine. En væsentlig del af persontrafikken er internationale tog som eksempelvis eksprestoget her på vej fra Moskva til 
Chişinǎu, der her ses ved Rautel.






Lokaltrafik findes naturligvis også, men der er ikke mange daglige tog. Her er et dobbelt D1-sæt ved at rulle ind på stationen i Strǎşeni på dets vej fra Chişin
ǎu til Ungheni.








Et antal af de gamle D1-togsæt er blevet moderniseret, og har fået nyt litra D1M. Togene anvendes i trafik mellem
hovedstaden Chişinǎu og Odessa i Ukraine, men ses også i lokaltrafik rundt om i landet. Her passerer et sæt stationen Visternic i Chişinǎus forstæder. 






Her mødes et uombygget D1-sæt med et ombygget D1M-sæt i Făleşti.
Det er ikke kun eksteriørt at togene er ombyggede. De har også fået nye motorer og transmissioner fra Volvo, og ny indretning.







Den internationale trafik er imidlertid næsten lige så stor som den nationale, og ihvertfald er togene generelt ganske lange. Her ankommer ekspressen fra Moskva til hovedstaden Chişinǎu.








Samme løb ses her i den nordlige del af landet mellem Drochia og Sofia.











På grund af lokomotivmangel, anvendes normalt kun én del af dobbelt eller trippel-lokomotiver litra 2TE10M og 3TE10M i persontogene. Da der skal ændres retning i både Ocniţa, Bălţi og Ungheni betyder det enten lokomotivskifte, eller at lokomotivet vendes på triangelspor. Her er det B-enheden af lokomotiv 3TE10M 1104 der bakker til vognstammen i Ocniţa.




Ikke alle internationale tog anløber stationen i Bălţi-Slobozia, men anvender i stedet triangelsporet udenom byen og gør holdt ved et mindre trinbræt i udkanten af byen. Samme lokomotiv som ovenfor -her blot på en sommerdag- er dog her på vej ind på banegården hvor det så bliver nødvendigt at tage en tur igennem triangelsporet, inden turen fortsætter mod Chişinǎu.



I Bălţi-Slobozia ligger ét af de større depoter, hvor blandt andet nogle få tilbageværende 2TE10L-lokomotiver er stationeret. Moldova er det sidste land, hvor denne type, der ellers er bygget i mere end 3.000 eksemplarer til hele Sovjetunionen fortsat anvendes i almindelig køreplansdrift.





Lokal godstrafik forekommer der en del af. Her er en 2TE10L-enhed parat til at afgå fra Brătuşeni, ad godsbanen videre til Rediul Mare med et tog med bundtømningsvogne.








Lokomotivmangel betyder også at man ikke er så fokuseret på kun at sammenkoble lokomotiver af samme type. Her afgår en ChME3 i forspand med en 2TE10L med et godstog fra Ocniţa.








Også her ses et umage forspand. Der kører et dagligt nattog til/fra Bucharest i Rumænien med bogie-skifte ved grænsen. Toget på vej fra Bucharest til Chişinǎu passerer her stationen i Ghidighici trukket af en ChME3 og en 2TE10M- eller 3TE10M-enhed.







Nattoget den modsatte vej gør her et uplanlagt ophold i Strǎşeni, da lokomotivet var brudt ned. Det nedbrudte lokomotiv kan lige skimtes i baggrunden, og det lokomotiv, der nu er koblet på stammen, er klar til at fortsætte færden mod grænsen.





Udover grænsetrafikken mod Rumænien ved Ungheni, er der grænsetrafik mod Ukraine både ved Kuchurgan (tog mod Odessa) og ved Mohyliv-Podilskyi (tog mod Moskva). Ved sidstnævnte grænse gøres der her holdt ved Vǎlcineţ for at klare grænseformaliteterne på Moldavisk side. A-enheden fra 3TE10M 1225 afventer her at formaliteterne er overstået, så turen mod Chişinǎu kan fortsætte.



De standsende tog benytter ikke nødvendigvis perronspor, selvom de udveklser passagerer, men derimod hellere de direkte gennemkørselsspor. Her ankommer et D1-sæt til Fǎleşti, mens de rejsende gør sig klar ved siden af sporet til at stige ombord.






Samme sted mødes to internationale tog. B-enheden fra 3TE10M 1104 ruller ind med et tog fra Moskva, mens B-enheden fra 3TE10M 1103 afventer afgang i modsatte retning.








Mange af de små holdesteder har meget begrænset trafik. Her i Pănăşeşti for eksempel, er der to daglige tog i den ene retning, men kun ét dagligt tog i den modsatte retning. Et af dagens to tog mod Ungheni, bestående af et D1M-sæt, gør her ophold.






Som i så mange andre af de tidligere sovjetrepublikker anvendes ChME3-lokomotiverne i næsten al slags tjeneste lige fra rangering til internationale persontog. Her ruller et eksemplar ud fra stationen i Strǎşeni i det tidlige aftenlys med nattoget til Bucharest.





Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2020 www.christianbruun.dk