Moldova
Moldova
er et af Europas fattigste lande, og ligger klemt inde mellem Rumænien
og Ukraine. En væsentlig del af persontrafikken er internationale tog
som eksempelvis eksprestoget her på vej fra Moskva til Chişinǎu, der her ses ved Rautel.
Lokaltrafik
findes naturligvis også, men der er ikke mange daglige tog. Her er et
dobbelt D1-sæt ved at rulle ind på stationen i Strǎşeni på dets vej fra
Chişinǎu til Ungheni.
Et antal af de gamle D1-togsæt er blevet moderniseret, og har fået nyt
litra D1M. Togene anvendes i trafik mellem hovedstaden Chişinǎu og Odessa i Ukraine, men ses også i
lokaltrafik rundt om i landet. Her passerer et sæt stationen Visternic
i Chişinǎus forstæder.
Her mødes et uombygget D1-sæt med et ombygget D1M-sæt i Făle
şti.
Det er ikke kun eksteriørt at togene er ombyggede. De har også fået nye
motorer og transmissioner fra Volvo, og ny indretning.
Den
internationale trafik er imidlertid næsten lige så stor som den
nationale, og ihvertfald er togene generelt ganske lange. Her ankommer
ekspressen fra Moskva til hovedstaden
Chişinǎu.
Samme løb ses her i den nordlige del af landet mellem Drochia og Sofia.
På
grund af lokomotivmangel, anvendes normalt kun én del af dobbelt eller
trippel-lokomotiver litra 2TE10M og 3TE10M i persontogene. Da der skal
ændres retning i både Ocniţa, Bălţi og Ungheni betyder det enten
lokomotivskifte, eller at lokomotivet vendes på triangelspor. Her er
det B-enheden af lokomotiv 3TE10M 1104 der bakker til vognstammen
i Ocniţa.
Ikke
alle internationale tog anløber stationen i Bălţi-Slobozia,
men
anvender i stedet triangelsporet udenom byen og gør holdt ved et mindre
trinbræt i udkanten af byen. Samme lokomotiv som ovenfor -her blot på
en sommerdag- er dog her på vej ind på banegården hvor det så bliver
nødvendigt at tage en tur igennem triangelsporet, inden turen
fortsætter mod
Chişinǎu.
I
Bălţi-Slobozia ligger ét af de større depoter, hvor blandt andet nogle
få tilbageværende 2TE10L-lokomotiver er stationeret. Moldova er det
sidste land, hvor denne type, der ellers er bygget i mere end 3.000
eksemplarer til hele Sovjetunionen fortsat anvendes i almindelig
køreplansdrift.
Lokal
godstrafik forekommer der en del af. Her er en 2TE10L-enhed parat til
at afgå fra Brătuşeni, ad godsbanen videre til Rediul Mare med et tog
med bundtømningsvogne.
Lokomotivmangel
betyder også at man ikke er så fokuseret på kun at sammenkoble
lokomotiver af samme type. Her afgår en ChME3 i forspand med en 2TE10L
med et godstog fra Ocniţa.
Også her ses et umage forspand. Der kører et dagligt nattog til/fra
Bucharest i Rumænien med bogie-skifte ved grænsen. Toget på vej fra
Bucharest til
Chişinǎu passerer her stationen i Ghidighici
trukket af en ChME3 og en 2TE10M- eller 3TE10M-enhed.
Nattoget
den modsatte vej gør her et uplanlagt ophold i Strǎşeni, da lokomotivet
var brudt ned. Det nedbrudte lokomotiv kan lige skimtes i baggrunden,
og det lokomotiv, der nu er koblet på stammen, er klar til at fortsætte
færden mod grænsen.
Udover
grænsetrafikken mod Rumænien ved Ungheni, er der grænsetrafik
mod Ukraine både ved Kuchurgan (tog mod Odessa) og ved
Mohyliv-Podilskyi (tog mod Moskva). Ved sidstnævnte grænse gøres der
her holdt ved Vǎlcineţ for at klare grænseformaliteterne på Moldavisk
side. A-enheden fra 3TE10M 1225 afventer her at formaliteterne er
overstået, så turen mod
Chişinǎu kan fortsætte.
De
standsende tog benytter ikke nødvendigvis perronspor, selvom de
udveklser passagerer, men derimod hellere de direkte gennemkørselsspor.
Her ankommer et D1-sæt til Fǎleşti, mens de rejsende gør sig klar ved
siden af sporet til at stige ombord.
Samme
sted mødes to internationale tog. B-enheden fra 3TE10M 1104 ruller ind
med et tog fra Moskva, mens B-enheden fra 3TE10M 1103 afventer afgang i
modsatte retning.
Mange
af de små holdesteder har meget begrænset trafik. Her i Pănăşeşti for
eksempel, er der to daglige tog i den ene retning, men kun ét dagligt
tog i den modsatte retning. Et af dagens to tog mod Ungheni, bestående
af et D1M-sæt, gør her ophold.
Som i så mange andre af de tidligere sovjetrepublikker anvendes
ChME3-lokomotiverne i næsten al slags tjeneste lige fra rangering til
internationale persontog. Her ruller et eksemplar ud fra stationen
i Strǎşeni i det tidlige aftenlys med nattoget til Bucharest.