www.christianbruun.dk
Norge
Et af de
nok mest
klassiske norske jern-
banemotiver må være en Di.3 på vej over Kylling Bru med persontog.
En af de
vigtigste
jernbaner i
Norge er Bergensbanen, der ligeledes indbyder til mange klassiske
motiver, som her hvor dagtoget til Oslo gør ophold på Finse station.
Også et
meget "norskt"
motiv: En Di.3 er på vej fra Trondheim til Storlien med et eksprestog
til Stockholm.
Noget andet
meget norskt
er de mange
sidebaner, hvoraf mange desværre er nedlagt. Arendalbanen eksisterer
dog endu, omend i dag som elektrificeret strækning. Her ankommer et af
dagens tog med en BM 86-motorvogn og en ekspresgodsvogn til Arendal.
Direkte
vogne fra
sidebanerne
eksisterede helt op i 90'erne. Her er en BM 86-vogn i Arendal ved at
blive tilkoblet til en B3-
vogn der i Nelaug bliver koblet ind i
Sør-
landsbanen tog til Oslo.
Når der
ikke var direkte
vogne, var
der som regel korrespondance til hoved-
banernes tog. Her er
Flekkefjordbanens BM 89-motorvogn klar til afgang fra Sira, når der er
udvekslet passagerer med Sørlandsbanens tog til Stavanger.
I Nordagutu
mødes
Bratsbergbanens
elektriske BM 65-togsæt med et af Sørlandsbanens eksprestog fremført af
en El.13 med type 7-vogne.
Norges
statsbaner fik tidligt elektriske motorvogne til nærtrafikken. BM 65
kom oprindeligt i 1936 og var den første større serie af elektriske
motorvogne. Tidligere typer havde kun været bygget i få eksem-
plarer.
Her ses en af vognene ved et af Bergensbanens mange små trinbrædder.
Efterfølgeren
var BM 67,
der primært
ad-
skilte sig i det tekniske. BM 67.01 står her på depotet i
Kristiansand, endda malet i nye designfarver.
BM 67 blev
så efterfulgt
af BM 68,
der heller ikke skilte sig meget ud fra forgæng-
erne. En motorvogn og en
styrevogn af type 68 står her parkeret ved depotet i Kristiansand.
I
slutningen af 60'erne
kom der dog
lokal-
togssæt af en helt ny type. Et BM 69-tog bestående af flere
sammenkoblede sæt er her under indkørsel på Arna station på
Bergensbanen.
Seneste
skud på stammen
er
lokaltogs-
sættene af litra BM 72, leveret af italienske AnsaldoBreda.
Her ankommer et togsæt til Oslo S.
En ny slags
lokaltog
opstod i 1998,
med bygningen af jernbane til Oslos nye luft-
havn Gardermoen, og et eget
togsystem med såkaldte flytog litra BM 71. Et togsæt er her klar til
afgang fra Oslo S.
BM 71
dannede platform
for 90'ernes
bud på eksprestog, BM 73. Her er en 40 år gammel Di.3 netop ankommet
til Dombås med et persontog fra Åndalsnes, mens et helt nyt BM
73-togsæt fra Trondheim til Oslo gør et kort ophold.
Di.3 har
været
arbejdshesten på de
ikke-
elektrificerede strækninger fra dampdrift-
ens ophør til de sidste
forsvandt i 2001. Her holder Di.3 630 klar i Trondheim med et tog der
skal ad Rørosbanen mod syd.
På en
råkold vinterdag
ruller Di.3
633 ind på sidesporet i Gudå med et godstog til Meråker for at mødes
med eksprestoget fra Stockholm til Trondheim.
.
Noget andet
meget norskt
er den
udbredte trafik med nattog, der desværre er mind-
sket kraftigt i de
senere år. Højt mod nord er der masser af lys, og når nattoget er klar
til afgang fra Åndalsnes, er der stadig dagslys i sommermånederne.
Nattoget på
Nordlandsbanen er meget
stort, og har normalt en særlig togvarme-
vogn efter lokomotivet. Når
denne er til eftersyn eller lignende, må der anvendes to lokomotiver,
som her hvor en Di.4 og en Di.3 er klar til afgang fra Trondheim mod
Bodø.
.
Nattoget
fra Trondheim
til Oslo
fremføres af elektrisk lokomotiv, som her hvor El.16 2215 er klar til
afgang fra Trondheim mod Oslo.
Flåmsbanen
havde også
tidligere
nattogs-
forbindelse med Oslo. En El.11 trak toget, der her ses klar til
afgang i Flåm, på den korte strækning til og fra Myrdal, hvor den
enlige sovevogn blev indkoblet i nattoget fra Bergen.
Tidligere
var der to
nattog mellem
Oslo og Tronheim, ét over Dovrebanen og ét over Rørosbanen. Her er
sidstnævnte ved at blive læsset med rejsegods på Oslo S. Toget blev
trukket til Hamar af en El.13-
maskine, hvorefter en Di.3 tog over
resten af vejen til Trondheim.
El.13-lokomotiverne
har været en trofast slider i mange år, og så sent som i 1990 kunne man
stadig opleve et syn som dette på værkstedet i Grorud: En El.13 er
totalt adskilt og igang med en gennemgribende revision.
På
værksted Marienborg i Trondheim kunne man få år senere se de nyleverede
Di.6-lokomotiver i mere eller mindre ad-
skilt stand mens leverandøren
forsøgte at få dem til at fungere. Heldigvis havde man stadig mange
Di.3-lokomotiver i drift, og ordren på Di.6 aflystes da også
fuldstæn-
digt senere.
NSB
har indkøbt forskelligt brugt materiel igennem årene. Ét af disse
indkøb var en brugt svensk T44, der hos NSB hed Di.7 634, der var
stationeret i Narvik. Maskinen ses her ved NSB's værksted i Narvik.
Til Flekkefjordbanen indkøbte man lige-
ledes 5 brugte svenske
Y7-skinnebusser, der blev til litra BM 89. En af disse vogne er her ved
at blive vasket i remisen i Flekkefjord.
Mangel
på rangertrækkraft betød at man på et tidspunkt indkøbte brugte
lokomo-
tiver i Tyskland af baureihe 260. Disse blev hos NSB til Di.5.
Her ses nr. 873 i Trondheim.
Også
personvognsmateriel har man hen-
tet i udlandet. Fra DSB købte man et
antal gamle Af-vogne, der hos NSB blev 2.-klasse vogne litra B6. En af
disse ses her i Kristiansand.
En
del materielmangel er nu også blevet løst ved at leje materiel. Her
holder en indlejet T44 i Hommelvik med et godstog og venter på det
krydsende BM 92-sæt.
I
en periode havde man også indlejet en større mængde hollandske
6400-lokomo-
tiver. Disse lokomotiver gav samtidigt er-
faringer til de
senere bestilte Di.8-lokomo-
tiver. Her ses NS 6457 igang med range-
ring i
Hønefoss.
Godstrafikken
har i det hele taget stor betydning i Norge, ikke mindst på grund af et
dårligt vejnet og store afstande. En Di.2 er her igang med oprangering
af et gods-
tog i Bergen.
El.14-lokomotiverne
har været anvendt i alle større tog, men særligt i godstog har det
været flittigt anvendt. Et af Bergens-
banens mange daglige godstog
passerer her i gennem Finse station.
Den tungeste godstrafik
findes dog
uden tvivl på Ofotbanen, hvor malmtogene fra Sverige køres til Narvik,
hvor malmen udskibes. El.15-lokomotiverne er skabt hertil, og to
eksemplarer ses her i Narvik med et netop ankommet malmtog.
I dag er malmtrafikken
overtaget af
nye lokomotiver, og El.15-lokomotiverne er solgt til det svenske
godsselskab Hector Rail. Lokomotiverne anvendes dog stadig også i
Norge, som her hvor et Hector Rail tog fra Sverige netop er ankommet
til Hønefoss.
Godstrafik eksisterer
heldigvis også
uden for hovedstrækningerne. Her er Di.3 629 netop ankommet til Dombås
med et godstog fra Åndalsnes. Ved siden af er en El.14, der skal
overtage vognene for den videre færd mod Oslo klar til rangering.
Rejsegods
har altid været en naturlig del af jernbanen i Norge, og der er ofte en
flittig ekspedition, når togene holder. Her er dagtoget fra Trondheim
til Mo i Rana ved at blive læsset.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2009 www.christianbruun.dk