www.christianbruun.dk
Polen

I Polen kan
man stadig opleve
damplokomotiver i ordinære tog. Man har indset det tursitmæssige
potentiale, og anvender et par damplokomotiver på depotet i Wolsztyn
til glæde for jernbaneentusiaster der kommer lang vejs fra. Her er et
tog til Wolsztyn ved at ankomme til trinbrættet i Plaskowo.

Samme tog,
trukket af Pm36-2, er her under udkørsel fra Rakoniewice.

Pm36-2 gør
ophold med sit tog i
Szreniawa. Stationen har netop gennemgået spormodernisering og
sikringsanlægget er opdateret med nye armsignaler og sporskifter med
wiretræk.

Helt så
pænt ser stationsareal og signaler ikke ud på Garzyn station, hvor
St43-382 passerer med et godstog.

På
godstransportmarkedet er der mange
andre aktører end PKP. Her er det et af DB Schenckers godstog trukket
af T448p-029, der forlader stationen i Ostaszewo Toruńskie.

ET22 er,
med over 1000 eksemplarer
bygget, et af de mest almindelige ellokomotiver i Polen. Her er
ET22-1014 på vej østpå med en nedkoblet søstermaskine og et kort
godstog kort før
Szaniawy.

Dobbeltlokomotiverne
af litra ET41 er
lavet ved at sammensætte to EU07-lokomotiver. Her passerer ET41-092
igennem Lublin med et godstog.

Et PKP-godstog trukket af SM42-743 mødes med et af Arrivas persontog,
bestående af MRD 4280-MR4080 i Grudziądz.

Arriva
kører lokaltrafik i et større
område i det nordvestlige Polen, blandt andet med gamle danske MR-tog.
Her passerer MRD 4239-MR 4039 den for længst nedlagte Post 1 i Stronno.

Samme
togsæt, blot vendt modsat, ankommer her til Wierzchucin, hvor det
modgående tog, bestående af Arriva SA106-018 krydses.

Mange
trinbrædder er ganske små, men
har alligevel nogle rejsende. Her har MR 4015-MRD 4215 netop sat
passagerer af i Wrocławki, inden toget fortsætter mod Malbork.

Her er det
nærmest den modsatte
situation i Bielsk Podlaski. SA 108-007 gør ophold på den meget store
station, hvor der ikke er mange passagerer at udveksle.

Den moderne
skinnebus SA107-001 står i nogen kontrast til den ret nedslidte
stationsbygning i Niedrzwica.

SU42-528
med lokaltog krydser SA107-001 i Niedrzwica.

De
elektriske lokaltogssæt af litra
EN57 ses næsten overalt i Polen, hvor der er elektrificeret. Her er det
EN57-1690, der står klar til afgang i Łukow.

Her er det
søstersættet EN57-1317 der på sin vej mod Terespol ved den
hviderussiske grænse passerer trinbrædtet i Ogrodniki.

EU07-221
står klar til afgang fra Bydgoszcz med et eksprestog til Kraków.

Et andet
eksprestog trukket af EP07-505 er her under indkørsel til stationen i
Piła.

Eksprestog
til Kraków er netop
ankommet til Bydgoszcz, hvor toglokomotivet, EP07-1016 kobles fra inden
et andet lokomotiv tilkobles i den anden ende, og toget fortsætter sin
færd i modsat retning som det kom.

EU07-328
med et eksprestog til
Rusland, kort før den hviderussiske grænse. Ved grænsen skiftes boggier
på toget, inden den videre færd gennem Hviderusland.

Ikke alle
tog må skifte boggier. Fra
den ukrainske grænse ved Hrubieszów til Sławków ca. 25 km fra Katowice
går en næsten 400 km lang bredsporet jernbane, der trafikeres
af
LHS, der er et datter- selskab til PKP. Her ses LHS ST40s-09 og
ST40s-02 med et langt godstog ved Huta Deręgowska. Sporet til højre for
toget er et parallelt normalspor.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2012 www.christianbruun.dk