Polen



I Polen kan man stadig opleve damplokomotiver i ordinære tog. Man har indset det tursitmæssige potentiale, og anvender et par damplokomotiver på depotet i Wolsztyn til glæde for jernbaneentusiaster der kommer lang vejs fra. Her er et tog til Wolsztyn ved at ankomme til trinbrættet i Plaskowo.





Samme tog, trukket af Pm36-2, er her under udkørsel fra Rakoniewice.











Pm36-2 gør ophold med sit tog i Szreniawa. Stationen har netop gennemgået spormodernisering og sikringsanlægget er opdateret med nye armsignaler og sporskifter med wiretræk.








Helt så pænt ser stationsareal og signaler ikke ud på Garzyn station, hvor St43-382 passerer med et godstog.
 









På godstransportmarkedet er der mange andre aktører end PKP. Her er det et af DB Schenckers godstog trukket af T448p-029, der forlader stationen i Ostaszewo Toruńskie.








ET22 er, med over 1000 eksemplarer bygget, et af de mest almindelige ellokomotiver i Polen. Her er ET22-1014 på vej østpå med en nedkoblet søstermaskine og et kort godstog kort før Szaniawy.








Dobbeltlokomotiverne af litra ET41 er lavet ved at sammensætte to EU07-lokomotiver. Her passerer ET41-092 igennem Lublin med et godstog.









Et PKP-godstog trukket af SM42-743 mødes med et af Arrivas persontog, bestående af MRD 4280-MR4080 i Grudziądz.









Arriva kører lokaltrafik i et større område i det nordvestlige Polen, blandt andet med gamle danske MR-tog. Her passerer MRD 4239-MR 4039 den for længst nedlagte Post 1 i Stronno.








Samme togsæt, blot vendt modsat, ankommer her til Wierzchucin, hvor det modgående tog, bestående af Arriva SA106-018 krydses.









Mange trinbrædder er ganske små, men har alligevel nogle rejsende. Her har MR 4015-MRD 4215 netop sat passagerer af i Wrocławki, inden toget fortsætter mod Malbork.








Her er det nærmest den modsatte situation i Bielsk Podlaski. SA 108-007 gør ophold på den meget store station, hvor der ikke er mange passagerer at udveksle.









Den moderne skinnebus SA107-001 står i nogen kontrast til den ret nedslidte stationsbygning i Niedrzwica.










SU42-528 med lokaltog krydser SA107-001 i Niedrzwica.











De elektriske lokaltogssæt af litra EN57 ses næsten overalt i Polen, hvor der er elektrificeret. Her er det EN57-1690, der står klar til afgang i Łukow.









Her er det søstersættet EN57-1317 der på sin vej mod Terespol ved den hviderussiske grænse passerer trinbrædtet i Ogrodniki.









EU07-221 står klar til afgang fra Bydgoszcz med et eksprestog til Kraków.











Et andet eksprestog trukket af EP07-505 er her under indkørsel til stationen i Piła.











Eksprestog til Kraków er netop ankommet til Bydgoszcz, hvor toglokomotivet, EP07-1016 kobles fra inden et andet lokomotiv tilkobles i den anden ende, og toget fortsætter sin færd i modsat retning som det kom.







EU07-328 med et eksprestog til Rusland, kort før den hviderussiske grænse. Ved grænsen skiftes boggier på toget, inden den videre færd gennem Hviderusland.









Ikke alle tog må skifte boggier. Fra den ukrainske grænse ved Hrubieszów til Sławków ca. 25 km fra Katowice går en næsten 400 km lang bredsporet jernbane,  der trafikeres af LHS, der er et datter- selskab til PKP. Her ses LHS ST40s-09 og ST40s-02 med et langt godstog ved Huta Deręgowska. Sporet til højre for toget er et parallelt normalspor.



Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2012 www.christianbruun.dk