Rumænien



De klassiske ellokomotiver af type 40, eller 060-EA, som de oprindeligt hed, udgør stadig rygraden i trafikken på de elektrificerede strækninger. Lokomotivføreren på dette eksemplar, der er mærket i anledning af Rumæniens EU-formandsskab i 2019, er beskæftiget med bremseprøve før afgang fra Gara de Nord i Bucharest.




En del af type 40-lokomotiv
er solgt til en række private operatører. Her ses en af CFR's maskiner i forgrunden, og i baggrunden en, der nu ejes af selskabet Astra Trans Carpatic ved hver sin perron i Brasov.







Astra Trans Carpatic er med danske øjne nok mest kendt for at have overtaget tre IC2-togsæt fra DSB, og indsat dem i regionaltrafik i Rumænien. Her ses MP 5714 gøre ophold i Predeal på vej mod Brasov.







Udover regionaltrafik kører Astra Trans Carpatic også nattog mellem Arad og Bucharest, og om sommeren helt til Constanta. Her er nattoget fra Bucharest netop ankommet til Arad, trukket af en 46'er.







Der kører i det hele taget rigtig mange nattog i Rumænien. Her står et nattog klar til afgang fra Gara de Nord i Bucharest med destination Chisinau i Modova. Lokomotivet og de forreste 3 vogne kører kun til grænsen til Moldova, men bagest er Moldaviske vogne, der fortsætter på bredsporsbogier hele vejen til Chisinau.





Endnu et nattog passerer her det ganske lille holdested Timisu de Jos på sin vej mod Bucharest.










Også på dieselstrækningerne kører der nattog. Her er en 64'er nået frem til Mangalia, der er en meget populær ferieby ved Sortehavskysten, og lokomotivføreren venter utålmodigt på at toget tømmes, så det kan blive rangeret til side og han kan få fyraften.






Togene er ofte både lange og farverige på hovedstrækningerne. Her er et tog på vej fra Constanta til Bucharest fotograferet mellem Basarabi og Poarta Alba.







Der er dog også mindre tog. Det kniber næppe for 40-maskinen med sine 5100 kW at trække den ene dobbeltdækkervogn, der udgør dette lokaltog til Constanta i Fetesi.









På de mange små sidebaner kan man være heldig at møde de karakteristiske Malaxa-vogne, der er bygget i 30'erne og 40'erne i stort antal. Her gør en af dem ophold på den lille station i Romula, hvor den skal møde et modkørende tog.







Det modkørende tog udgøres af et noget mere moderne Siemens Desiro-togsæt, der her er på vej ind på stationen.










 
Malaxa-vogne findes også i en modernere udgave, som både enkeltenheder og tovognstog, bygget i 40'erne og 50'erne. Her møder en af disse en moderne afløser i form af et af Astra Trans Carpatic's tidligere danske IC2-tog i Chisineu Cris.







Formgivningen på de nyere Malaxa-vogne leder tankerne hen på DSB's lyntog fra 30'erne, omend tidens tand tydeligt har gjort sit.









Endnu en Malaxa-vogn ses her under indkørsel til stationen i Arad.











En af de mindre Malaxa-vogne gør her et kort ophold på stationen i Fiscalia, inden rejsen fortsætter mod Ramnicu Valcea.










Der findes en del private togoperatører, der baserer deres drift på aflagt udenlandsk materiel. TFC er ikke nogen undtagelse, og her ses et tysk-registreret VT 614-togsæt forlade Gara de Nord i Bucharest på vej mod Galati.







Selskabet råder også over et antal tidligere tyske VT 624-togsæt, der dog er registreret i Rumænien. To af disse mødes her på stationen i Budesti.









Brugt materiel er i det hele taget mere reglen end undtagelsen. Her holder en af Astra Trans Carpatics litra 40-maskiner, som er overtaget fra de rumænske statsbaner, mens et af statsbanernes lokaltog, bestående af et brugt fransk togsæt, forlader stationen i Brasov.






Udenlandske operatører har også slået sig ned i landet. Her er det et af DB Schenkers godstog, trukket af en tidligere tysk 232-maskine, der buldrer igennem stationen i Dragasani.








Godstrafikken er i det hele taget udbredt og velfungerende. Her rangeres bundtømningsvogne til et siloanlæg i Fetesi af en 60'er tilhørende selskabet Via Terra.








Den største godsoperatør er nu dog nok stadig det statsejede CFR Marfa. Her ruller et godstog med en 474-maskine i hver ende ind på banegården i Predeal.









Og her iler en anden 474-maskine igennem landskabet ved Basarabi med et tankvognstog til oliehavnen i Constanta.










Der er masser af godstog og mange operatører, hvilket har skabt et behov for et fleksibelt marked for trækkraft. To af de største spillere, statsejede CFR Marfa og private Grup Feroviar Roman, har derfor etableret et fælles udlejningsselskab, Rolling Stock Company. Et af dette selskabs lokomotiver ses her forlade Arad med et tankvognstog.




CFR selv har også alternative bemalinger af deres lokomotiver, som denne flotte 477'er, der her gør ophold i Fetesi.










 
Det nyeste "officielle" design er nu også meget vellykket. Her er et kort persontog forspændt en 60'er i nye farver og en 60'er i gamle farver klar til at afgå fra Piatra Olt på en kedelig regnvejrsdag.








Et lidt mere økonomisk alternativ til to lokomotiver foran to vogne er de talrige Siemens Desiro-togsæt, der findes i alle egne af landet. Her gør et tog ophold i Mihai Viteazu på sin vej fra Tulcea til Medgidia.







Stationsmiljø i Sannicolau-Nord, endestation for en lille sidebane nær den ungarske grænse.











Det syd-vestlige Rumænien præges af store landbrugsområder med flade marker. Et skinnebustog lister afsted ad det dårlige spor ved Becicherecu Mic.









Et lokaltog forspændt en 80'er er klar til afgang fra den ikke særligt charmerende station i Timisoara Nord.










På Radna station holder her et dieseltrukket lokaltog til Timisoara, mens
ekspressen til Arad gør et kort ophold for at udveksle passagerer.









Lokaltoget mellem Radna og Timisoara ses her i det relativt flade landskab omkring Zabrani.

 








Et af de utallige 6-akslede standardlokomotiver af litra 40 ses her med et vestgående godstog i nærheden af Barzava.









En 40'er med et kort østgående persontog ankommer til Deva.











To af rumænernes mest talrige lokomotiver, litra 40 og litra 43 i forspand for et persontog til Teius gør her ophold i Deva.










Sibui er en travl station med tog i mange retninger.











En gang var Caineni en betydende station med remise, drejeskive, læsseramper osv. I dag er der kun et kort trinbræt ved hovedsporet. En 60'er med et kort persontog er her på vej ind på den engang betydningsfulde station.







En 60'er med et kort lokaltog kører ind på stationen i Balota.











 
En 43'er ankommer til Bucharest Gara de Nord med et lokaltog.











En 62'er klar til afgang fra Bucharest Gara de Nord med et tog bestående af både ældre dobbeltdækkermateriel, og mere konventionelle vogne.









Eksprestoget fra Wien ankommer til Bucharest Gara de Nord efter en 47'er, der har fået nummer efter den nye europæiske standard.


.





Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2020 www.christianbruun.dk