www.christianbruun.dk
Rumænien

De
klassiske ellokomotiver af type 40, eller 060-EA, som de oprindeligt
hed,
udgør stadig rygraden i trafikken på de elektrificerede strækninger.
Lokomotivføreren på dette eksemplar, der er mærket i anledning af
Rumæniens EU-formandsskab i 2019, er beskæftiget med bremseprøve før
afgang fra Gara de Nord i Bucharest.

En
del af type 40-lokomotiver
solgt til en række private operatører.
Her ses en af CFR's maskiner i forgrunden, og i baggrunden en, der nu
ejes af selskabet Astra Trans Carpatic ved hver sin perron i Brasov.

Astra
Trans Carpatic er med danske øjne nok mest kendt for at have overtaget
tre IC2-togsæt fra DSB, og indsat dem i regionaltrafik i Rumænien. Her
ses MP 5714 gøre ophold i Predeal på vej mod Brasov.

Udover
regionaltrafik kører Astra Trans Carpatic også nattog mellem Arad og
Bucharest, og om sommeren helt til Constanta. Her er nattoget fra
Bucharest netop ankommet til Arad, trukket af en 46'er.

Der
kører i det hele taget rigtig mange nattog i Rumænien. Her står et
nattog klar til afgang fra Gara de Nord i Bucharest med destination
Chisinau i Modova. Lokomotivet og de forreste 3 vogne kører kun til
grænsen til Moldova, men bagest er Moldaviske vogne, der fortsætter på
bredsporsbogier hele vejen til Chisinau.

Endnu et nattog passerer her det ganske lille holdested Timisu de Jos
på sin vej mod Bucharest.

Også
på dieselstrækningerne kører der nattog. Her er en 64'er nået frem til
Mangalia, der er en meget populær ferieby ved Sortehavskysten, og
lokomotivføreren venter utålmodigt på at toget tømmes, så det kan blive
rangeret til side og han kan få fyraften.

Togene
er ofte både lange og farverige på hovedstrækningerne. Her er et tog på
vej fra Constanta til Bucharest fotograferet mellem Basarabi og Poarta
Alba.

Der
er dog også mindre tog. Det kniber næppe for 40-maskinen med sine 5100
kW at trække den ene dobbeltdækkervogn, der udgør dette lokaltog til
Constanta i Fetesi.

På
de mange små sidebaner kan man være heldig at møde de karakteristiske
Malaxa-vogne, der er bygget i 30'erne og 40'erne i stort antal. Her gør
en af dem ophold på den lille station i Romula, hvor den skal møde et
modkørende tog.

Det modkørende tog udgøres af et noget mere moderne Siemens
Desiro-togsæt, der her er på vej ind på stationen.
Malaxa-vogne findes også i en modernere udgave, som både enkeltenheder
og tovognstog, bygget i 40'erne og 50'erne. Her møder en af disse en
moderne afløser i form af et af Astra Trans Carpatic's tidligere danske
IC2-tog i Chisineu Cris.

Formgivningen
på de nyere Malaxa-vogne leder tankerne hen på DSB's lyntog fra
30'erne, omend tidens tand tydeligt har gjort sit.

Endnu en Malaxa-vogn ses her under indkørsel til stationen i Arad.

En af de mindre Malaxa-vogne gør her et kort ophold på stationen i
Fiscalia, inden rejsen fortsætter mod Ramnicu Valcea.

Der
findes en del private togoperatører, der baserer deres drift på aflagt
udenlandsk materiel. TFC er ikke nogen undtagelse, og her ses et
tysk-registreret VT 614-togsæt forlade Gara de Nord i Bucharest på vej
mod Galati.

Selskabet råder også over et antal tidligere tyske VT 624-togsæt, der
dog er registreret i Rumænien. To af disse mødes her på stationen i
Budesti.

Brugt
materiel er i det hele taget mere reglen end undtagelsen. Her holder en
af Astra Trans Carpatics litra 40-maskiner, som er overtaget fra de
rumænske statsbaner, mens et af statsbanernes lokaltog, bestående af et
brugt fransk togsæt, forlader stationen i Brasov.

Udenlandske
operatører har også slået sig ned i landet. Her er det et af DB
Schenkers godstog, trukket af en tidligere tysk 232-maskine, der
buldrer igennem stationen i Dragasani.

Godstrafikken
er i det hele taget udbredt og velfungerende. Her rangeres
bundtømningsvogne til et siloanlæg i Fetesi af en 60'er tilhørende
selskabet Via Terra.

Den
største godsoperatør er nu dog nok stadig det statsejede CFR Marfa. Her
ruller et godstog med en 474-maskine i hver ende ind på banegården i
Predeal.

Og her iler en anden 474-maskine igennem landskabet ved Basarabi med et
tankvognstog til oliehavnen i Constanta.

Der
er masser af godstog og mange operatører, hvilket har skabt et behov
for et fleksibelt marked for trækkraft. To af de største spillere,
statsejede CFR Marfa og private Grup Feroviar Roman, har derfor
etableret et fælles udlejningsselskab, Rolling Stock Company. Et af
dette selskabs lokomotiver ses her forlade Arad med et tankvognstog.

CFR selv har også alternative bemalinger af deres lokomotiver, som
denne flotte 477'er, der her gør ophold i Fetesi.
Det nyeste "officielle" design er nu også meget vellykket. Her er et
kort persontog forspændt en 60'er i nye farver og en 60'er i gamle
farver klar til at afgå fra Piatra Olt på en kedelig regnvejrsdag.

Et
lidt mere økonomisk alternativ til to lokomotiver foran to vogne er de
talrige Siemens Desiro-togsæt, der findes i alle egne af landet. Her
gør et tog ophold i Mihai Viteazu på sin vej fra Tulcea til Medgidia.

Stationsmiljø i Sannicolau-Nord, endestation for en lille sidebane nær
den ungarske grænse.

Det
syd-vestlige Rumænien præges af store landbrugsområder med flade
marker. Et skinnebustog lister afsted ad det dårlige spor ved
Becicherecu Mic.

Et lokaltog forspændt en 80'er er klar til afgang fra den
ikke særligt charmerende station i Timisoara Nord.

På Radna station holder her et dieseltrukket lokaltog til
Timisoara, mens
ekspressen til Arad gør et kort ophold for at udveksle passagerer.

Lokaltoget mellem Radna og Timisoara ses her i det relativt flade
landskab omkring Zabrani.

Et af de utallige 6-akslede standardlokomotiver af litra 40 ses her med
et vestgående godstog i nærheden af Barzava.

En 40'er med et kort østgående persontog ankommer til Deva.

To af rumænernes mest talrige lokomotiver, litra 40 og litra 43 i
forspand for et persontog til Teius gør her ophold i Deva.

Sibui er en travl station med tog i mange retninger.

En
gang var Caineni en betydende station med remise, drejeskive,
læsseramper osv. I dag er der kun et kort trinbræt ved hovedsporet. En
60'er med et kort persontog er her på vej ind på den engang
betydningsfulde station.

En 60'er med et kort lokaltog kører ind på stationen i Balota.
En 43'er ankommer til Bucharest Gara de Nord med et lokaltog.

En 62'er klar til afgang fra Bucharest Gara de Nord med et tog
bestående af både
ældre dobbeltdækkermateriel, og mere konventionelle vogne.

Eksprestoget fra Wien ankommer til Bucharest Gara de Nord efter en
47'er, der har
fået nummer efter den nye europæiske standard.
.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2020 www.christianbruun.dk