www.christianbruun.dk
Storbritannien
Storbritannien
er i meget høj grad domineret af motorvognstog i persontrafikken. Her
nærmer to class 153-motorvogne sig stationen i Drigg.
Class 153
er enkelt-motorvogne, skabt ved at adskille to-vognssæt af class 155 i
to seperate vogne. En enkelt vogn ses her forlade stationen i
Felixstowe.
Et enkelt
selskab, Chiltern Railways, anvender stadig to vogne af de såkaldte
"Bubble Cars" fra 60'erne. Her ses 121 020 mellem Monks
Risborough og Little Kimble på vej mod Aylesbury.
Den anden vogn, 121 034, er ført tilbage i oprindelige farver, og
anvendes også af Birmingham Railway Museum. Her ses vognen med en
transport af andet class 121-materiel passere Bichester North.
De to 121-vogne hos Chiltern Railways er dog undtagelsen, og det meste
motorvognsmateriel er fra 80'erne eller nyere. Her ankommer et af de
talrige class 142-sæt bygget midt i 80'erne til Chester.
To lige så almindelige typer er class 150 og 156. En repræsentant for
hver type mødes her på Deansgate i Manchester i silende regn.
Der findes
dog en del nyere materiel også. Class 185 er bygget i 2005-6 og
tilhører den generation materiel, der ikke pr. automatik er bygget i
England. 185'erne er bygget af Siemens i Tyskland på selskabets
Desiro-platform. Et sæt forlader her Scunthorpe på vej mod Cleethorpes.
Class 170 er på tilsvarende måde et produkt fra Adtranz/Bombardier. Her
er et sæt på vej mod Ipswich som National Expres East Anglia fanget
lige nord for Needham Market.
En anden
Bombardier-konstruktion er Virgin Trains "Super Voyager"-togsæt,
derblandt andet anvendes mellem London og Holyhead i Wales. Her
ankommer et togsæt til Flint på vej til London.
I Nordirland er togsættene fra spanske CAF. Et class 4000-togsæt gør
her ophold på Belfast Central.
Belfast Central er relativt nybygget, og ligger ikke som den mest
centrale station i byen. Great Victoria Street har en bedre
beliggenhed, men er en sækbanegård, i modsætning til Belfast Central.
Et dobbelt class 3000-lokaltog er her klar til afgang fra Great
Victoria Street.
Nordirland og Irland har samtrafik mellem Belfast og Dublin, og en del
af disse tog er lokomotivtrukne med irske GM-lokomotiver af class 201.
Nr. 207 er her netop ankommet til Belfast Central med et tog fra Dublin.
Storbritannien
har haft mange GM-lokomotiver, og især class 66, der anvendes i
godstrafikken overalt, er dominerende. Her er en af Freightliners
maskiner på vej ind på stationen i Trimley med et godstog fra havnen i
Felixstowe.
Det var selskabet English, Welsh & Scottish (EWS) der
oprindeligt bestilte class 66-lokomotiver, og disse er også stadig de
mest talrige, selvom andre selskaber altså også har købt dem.
EWS er siden blevet købt af tyske DB Cargo, men mange lokomotiver kører
fortsat rundt i EWS-design, som 66 136, der her ruller langsomt ind på
stationen i Barnetby for at blive overhalet af et persontog.
Selskabet GB Railfreight har også mange class 66-lokomotiver i sin
flåde. Et af dem ses her mellem Trimley og Derby Road med et
containertog fra havnen i Felixstowe.
GB Railfreight står også for interne transporter på flere stålværker,
og har til den brug indkøbt 12 brugte norske Di.8-lokomotiver, hvoraf 2
dog er som reservedelsdonorer. Di.8 703 og 702 ses her rangere ved
stålværket i Scunthorpe.
Stålværket i Scunthorpe har et omfattende spornet, og lokomotiverne er
godt beskæftiget dér. Her er Di.8 702 og 703 på vej med stålværket som
baggrund.
Der er i
det hele taget en omfattende godskørsel på jernbane i Storbritannien,
og selv atombrændsel til landets atomkraftværker befordres på jernbane.
Her passerer to class 57-lokomotiver stationen i Drigg på vej til
dekommisioneringsværket i Sellafield med en last brugte brændselsstave.
Samme tog
og sted, set bagfra. Det ses tydeligt at vognene ikke er helt normale,
men forstærkede, så en eventuel jernbaneulykke ikke fører til skade på
lasten. Der er også altid to lokomotiver på togene der befordrer
atom-affald, så utilsigtede stop minimeres.
Få
persontog køres som lokomotivtrukne, blandt andet har Arriva enkelte
forbindelser i Wales med traditionelt materiel. Her er en fra DB Cargo
indlejet class 87 med et tog fra Crewe, bestående af Mk3-materiel,
under indkørsel til Chester.
De
lokomotivtrukne tog er dog stort set alle styrevognstog. Her er samme
tog klar til at returnere mod Manchester, mens et class 150-togsæt
forlader stationen på vej mod Crewe.
Chiltern
Railways bruger også Mk3-personvognsmateriel i sine tog mellem London
og Kidderminster. Her passerer en styrevognsstamme Bichester North på
vej mod London.
Et bagskud
af samme tog. Trækkraften leveres af nye class 68-lokomotiver, der
lejes fra Direct Rail Services.
Direct Rail Services lejer også ældre materiel ud, som her hvor en
class 37 med en stamme Mk2-vogne er lejet ud til Arriva Rail North.
Toget er på vej til Carlisle og er fotograferet på The Cumbrian Coast
Line mellem Bootle og Ravenglass.
Også disse
tog køres som styrevognsstammer. Her ses et tog under indkørsel til
Bootle
på vej mod Barrow-In-Furness.
Inden toget
kunne køre ind på stationen, måtte leddet ved vejen imidlertid lukkes.
Disse manuelt betjente led spærrer for jernbanetrafikken, når der ikke
er tog, og for vejtrafikken, når tog nærmer sig.
The
Cumbrian Coast Line byder i det hele taget på mange fine miljøer. Her
er det stationen i Ulverston, hvor en class 37 er under indkørsel med
et tog fra Preston til Barrow-In-Furness.
Der findes også elektriske lokomotivtrukne tog. En class 90 ses her
mellem Ipswich og Needham Market med et af Greater Anglias
tog på vej til London.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2017 www.christianbruun.dk