Ukraine

Ukraine
er et af Europas største lande, og togrejser kan være lange. Her
passerer tog 232 trukker af 2M62U 0233 stationen i Sykhiv på den sidste
etape fra Lviv til Ivano-Frankivsk. Når toget når frem, har det været
næsten 26 timer undervejs siden det forlod Henichesk ved det Azovske
hav.

Togene
har også en imponerende størrelse. Her er det tog 134, der "kun" har en
køretid på næsten 25 timer fra Mykolaiv ved Sortehavet til
Ivano-Frankivsk, der her ses mellem Sykhiv og Davydiv,
bestående af 2M62U 0215 med 16 vogne på krogen.

Også godstogene kan være voldsomt lange. Her er en 2TE10M på vej ind på
stationen i Stare Selo på sin vej mod Lviv med et langt
bloktog.

Busser og personbiler har slet ikke samme markedsandel som i mange
andre europæiske lande, dels på grund af afstandende, dels på grund af
den dårlige vejstandard, så toget er et populært transportmiddel. Her
kører et tog trukket af et VL10-lokomotiv til perron i Mukachevo.

En anden VL10'er sætter her igang med et 17 vogne langt persontog fra
Uzhhorod med Odessa som destination.

Et bagskud af samme tog sætter størrelsen lidt i relief....

Det er ikke alle tog der er så imponerende store. Ukraine har stadig et
par smalsporsbaner, der dog lever en noget usikker tilværelse, da
statsbanerne ikke afsætter mange ressourcer til vedligehold af
materiellet. Her er Tu2 034 på vej ud af Vynohradiv på vej mod
Khmilnyk, mens en af de lokale knægte løber om kap med toget i
aftensolen.

Selvom toget er småt og langsomt, er det velbesøgt. Her ankommer Tu2
034 til Oleshnyk på sin vej mod Vynohradiv.

Lokaltrafik er der en del af rundt om, selvom togtætheden ikke altid er
den bedste. Her gør et lokalt bygget EPL2-T-togsæt holdt i Sudova
Vyshnya.

De i ex-Sovjet allestedsnærværende DR1A-togsæt ses naturligvis også i
Ukraine. Her er DR1A 253 under indkørsel til Stare Selo på sin vej fra
Lviv til Khodoriv.

Også de helt gamle Ganz-Mavag-byggede D1-togsæt gør stadig tjeneste. D1
756 passerer her en overkørsel ved Chorna Gora på vej mod Solotvyne.
Bemærk at sporet her er bygget til både de normale 1520 mm og til 1435
mm sporvidde for at muliggøre normalsporstrafik mellem Ungarn og
Rumænien via det sydvestligste hjørne af Ukraine.

Et D1-togsæt gør ophold i Vynohradiv i de sidste stråler fra aftensolen.

Nye tider er også kommet til Ukraine, og nye togsæt er blevet leveret
fra koreanske Hyundai til brug på de lidt længere strækninger. Her
passerer er af de nye togsæt med litra HRCS2 stationen i Horodok.

Tog på længere strækninger er ellers generelt lokomotivtrukne. En VL40U
er her ankommet til Lviv med et tog fra Odessa.

Et tog til Uzhhorod står her klar til afgang fra Lviv med en ChS2 i
front. Bagest i toget medfølger to vogne til Wien.

Internationale tog er der en del af, omend nabolandene Polen,
Slovakiet, Ungarn og Rumænien har normalspor. Kun mod Rusland, Moldova
og Hviderusland har man fælles sporvidde. Her står en VL11 klar til
afgang fra grænsestationen i Chop med et langt tog, der dog ikke har
vogne fra udlandet, men hvor passagerene har været henvist til
togskifte.

Rangeringen på grænsestationen i Chop betyder at man også har ukrainske
ChME3-lokomotiver i normalsporsudgave.

Som i så mange andre af de tidligere sovjetrepublikker anvendes
ChME3-lokomotiverne i næsten al slags tjeneste lige fra rangering til
persontog. Her ruller et eksemplar ind på stationen i Vynohradiv med et
lille godstog.

2M62-lokomotiverne er også udbredte i Ukraine, hvor de anvendes i både
person- og godstog. Her er en nymalet 2M62'er med et langt godstog på
vej ind på stationen i Stare Selo for at møde et sydgående persontog.

Efterfølgerne til 2M62, 2TE10M og 2TE116 ses også i rigt mål i Ukraine.
2TE116 1063 buldrer her igennem stationen i Khodoriv med et godstog.

Uanset om man er til tog eller ej, byder jernbanen i Ukraine på mange
fine landskaber, som her hvor et D1-sæt krydser floden Tisza i nærheden
af Korolevo.