www.christianbruun.dk
Ungarn

Budapest
Nyugati Pályaudvar er en af hovedstadens travle
hovedbanegårde.
Her står et af de talrige M41-lokomotiver klar til afgang fra et af de
korte perronspor udenfor den imponerende banegårdshal.

De
ungarske baner moderniseres i raskt tempo. Her gør et
nyere Traxx-lokomotiv med et persontog ophold i Fonyód mens et
af
de gode gamle skinnebustog holder klar til at bringe rejsende videre ad
sidebanen til Kaposvár.

Stadlers Flirt-togsæt
har også gjort deres indtog i landet. Her ses et dobbeltsæt på vej mod
Budapest
forlade Györ.

Gammelt
materiel dukker også op. I forbindelse med at GYSEV overtog
persontrafik på nogle dieselstrækninger fra MÁV måtte man indleje nogle
tidligere tyske "Ludmilla'er" fra Rumænien. En af maskinerne ses her
under udkørsel fra Uzsa med et kort persontog.

Brugen
svandt dog noget, da en del af disse strækninger blev elektrificeret.
651 002-3 ses her med et Intercitytog til Budapest mellem Csorna og
Szil-Sopronnémeti kort før der kom spænding på køreledningerne.

Samarbejdet
mellem GYSEV og MÁV er ganske tæt, og mange tog består af begge
selskabers materiel. Her er et MÁV-tog ved at optage 3 GYSEV-vogne i
Csorna.

Med
379 eksemplarer bygget, er V43 det mest udbredte lokomotiv i Ungarn.
Her ses et eksemplar ved Nemeskeresztúr med et internationalt tog til
Slovenien.

Her ruller et andet eksemplar til perron ved Balatonzsárzsó, hvor
dagens badegæster skal med toget hjem.

V43-lokomotiverne har været rigtige slidere. Her ruller et
eksemplar afsted fra depotet ved Budapest Keleti Pályaudvar
for at tage sig af nye opgaver.

Budapest Keleti Pályaudvar
ekspederer en del internationale tog, og udenlandsk materiel ses tit
ved depotet, som her hvor en slovakisk type 350 står parkeret.

Også rumænske lokomotiver gør ophold på depotet ved Budapest
Keleti Pályaudvar.
Her en af de så talrige maskiner af type 40.

De rumænske type 40-lokomotiver har i nogen grad fået nye ejere, og
nogle er også havnet i Ungarn, hvor blandt andet selskabet Magyar Magánvasút anvender dem i
sine godstog. Her i et tankvognstog i Kelenföld.

Der
er dukket flere nye operatører op, der anveder brugte udenlandske
lokomotiver. Selskabet Floyd har været helt i England for at hente
dette tidligere Britsh Railway class 86-lokomotiv, der her ses på
depotet ved Budapest
Keleti Pályaudvar.

Ungarn
har engang haft et omfattende 760 mm smalsporsnet, men kun få linjer
har trafik i dag. En af dem er banen mellem Balatonfenyves og Somogyszentpál. Her ses et af
dagens tog ved Pálmajor på vej til Balatonfenyves.

Samme
tog ses her kort efter ankomst til den spartanske smalsporsstation i
Balatonfenyves. Få hundrede meter derfra ligger der en
normalsporsstation på hovedlinjen syd om Balatonsøen.

En enlig passager gør klar til at stige ombord i lokaltoget trukket af
M61 020 i Nemesgulács-Kisapáti.

De allestedsnærværende
skinnebusser udgør her et større lokaltog der
ankommer til Öreglak.

Mange
år efter dampdriftens ophør gør de russisk-byggede M62-lokomotiver
deres til at der stadig er en vis røgudvikling på stationerne. M62 151
er her klar til afgang fra Tapolca med et større persontog.

Værkstedsfaciliteterne
er ikke altid de bedste i Ungarn. I
Tapolca
foregår en stor del af vedligeholdsarbejderne udendørs. Der arbejdes på
M47 2158, mens M61 010 i forgrunden venter på at det bliver dens tur.

M61 010 med et kort
persontog i Balatonszentgyörgy.

M61 006 er netop
ankommet til Tapolca med et større persontog.

M61 020 og M41 2150 med
hvert sit persontog afventer afgang fra Tapolca.

Et eksprestog trukket af
V43 1120 venter på afgang fra Szeged.

M62 158 netop ankommet
til Tapolca med et godstog.

Et kort persontog
bestående af et par tidligere østrigske vogne ankommer til Tapolca med
M41 2188 som
trækkraft.

Moderniseret
M41 med Caterpillar-motor i stedet for den oprindelige SEMT-Pielstick i
Tapolca. I forbindelse med ombygningen får lokomotiverne nye numre. M41
2308 var oprindeligt M41 2180.
Lokaltog til Celldömölk
holder klar i Györ. I togets forende befinder
M41 2114 sig.

Et større persontog
trukket af GYSEV's 1047 501-0 ankommer til Györ.

Et langt skinnebustog er
under indkørsel til Györ, mens et par
østrigske 1116-lokomotiver står og venter på nye opgaver.

Et kort lokaltog er netop ankommet til Kecskemét trukket af V43 1223.

De rejsende er klar til at entre ekspressen til Szeged, der her ruller
ind på stationen i Kecskemét.

En cykel lastes ombord på lokaltoget til Szolnok, der holder klar til
afgang fra Kecskemét.

En skinnebus rangeres frem til perron i Kecskemét, mens de ventende
passagerer ser til.
Alle billeder er mærket med copyright-mærk. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2016 www.christianbruun.dk