Estland



Et af Edelaraudtee's mange DR1B-togsæt står klar til afgang mod Viljandi fra banegården i Tallinn.










De elektriske nærtrafiktog køres af Elektriraudtee. Her ankommer ER2 2108 til Tondi på vej til Paldiski.










Et ER2-sæt med moderniseret front står her klar til afgang i Tallinn.











Den internationale trafik varetages af selskabet GoRail. Der er én daglig forbindelse til St. Petersborg, der køres med et DR1A-togsæt. Her ses toget passere trinbrættet ved Kitseküla.






















Foruden dagforbindelsen med St. Petersborg, kører GoRail også en nattogsforbindelse til/fra Moskva. Her ses nattoget trukket af en TEP70'er på vej til Tallinn ved rangerbanegården i Ülemiste.









Nattoget fra Moskva ankommer her til Tallinn med TEP70 0320 i front.











Nattoget til/fra Moskva er det eneste lokomotivtrukne persontog i Estland. Til rangeringen i Tallinn anvendes en TEM15-maskine, der her er tilkoblet til det netop ankomne nattog.








Godstrafikken i Estland køres dels af en række private operatører, dels af EVR Cargo. Til rangering anvendes mange steder tjekkisk-byggede ChME3-lokomotiver. Her ses nr. 1324 på rangerbanegården i Ülemiste.







Og her er en søstermaskine, nr. 1338, igang med rangering samme sted.











Estland har, i lighed med de øvrige baltiske lande, omfattende olietransporter. Her er det et af Skinest Rails tog, trukket af en 2TE116-maskine der er på vej mellem Vägeva og Pedja.








Et af Skinest Rails tankvognstog holder i sidesporet i Vägeva, mens et tilsvarende tog fra ERS passerer igennem stationen.










Skinest Rail 2TE116 nr. 997 med et tungt tankvognstog mellem Tabivera og Kärkna.











EVR Cargo har anskaffet en større mængde brugte amerikanske GE-lokomotiver. Her holder C36-7i nr. 1503 en pause mellem to opgaver i Tartu.










Grænseoverskridende persontrafik forekommer kun til/fra Rusland. I Valga, der er grænsestation mod Letland, er der imidlertid forbindelse ved omstigning mellem estiske og lettiske tog. Her  står et lettisk DR1A-togsæt klar til afgang til Riga, mens et estisk DR1B-togsæt er klar til at køre til Tallinn.





DR1B-togsættene findes både med motorvogne i begge ender, og som styrevognstog. Et af sidstnævnte ankommer her til Piusa
.






 


Togtrafikken i Estland er sparsom, men krydsninger forekommer dog, som her i Tamsalu hvor to DR1B-togsæt til henholdsvis Tallinn og Tartu mødes.








Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2013 www.christianbruun.dk