www.christianbruun.dk
Estland

Et af Edelaraudtee's mange DR1B-togsæt står klar til afgang mod
Viljandi fra banegården i Tallinn.

De elektriske nærtrafiktog køres af Elektriraudtee. Her ankommer ER2
2108 til Tondi på vej til Paldiski.

Et ER2-sæt
med moderniseret front står her klar til afgang i Tallinn.

Den
internationale trafik varetages af selskabet GoRail. Der er én daglig
forbindelse til St. Petersborg, der køres med et DR1A-togsæt. Her ses
toget passere trinbrættet ved Kitseküla.

Foruden
dagforbindelsen med St. Petersborg, kører GoRail også en
nattogsforbindelse til/fra Moskva. Her ses nattoget trukket af en
TEP70'er på vej til Tallinn ved rangerbanegården i Ülemiste.

Nattoget fra Moskva ankommer her til Tallinn med TEP70 0320 i front.

Nattoget
til/fra Moskva er det eneste lokomotivtrukne persontog i Estland. Til
rangeringen i Tallinn anvendes en TEM15-maskine, der her er tilkoblet
til det netop ankomne nattog.

Godstrafikken
i Estland køres dels af en række private operatører, dels af EVR Cargo.
Til rangering anvendes mange steder tjekkisk-byggede ChME3-lokomotiver.
Her ses nr. 1324 på rangerbanegården i Ülemiste.

Og her er en søstermaskine, nr. 1338, igang med rangering samme sted.

Estland
har, i lighed med de øvrige baltiske lande, omfattende olietransporter.
Her er det et af Skinest Rails tog, trukket af en 2TE116-maskine der er
på vej mellem Vägeva og Pedja.

Et af Skinest Rails tankvognstog holder i sidesporet i Vägeva, mens et
tilsvarende tog fra ERS passerer igennem stationen.

Skinest Rail 2TE116 nr. 997 med et tungt tankvognstog mellem
Tabivera og Kärkna.

EVR
Cargo har anskaffet en større mængde brugte amerikanske GE-lokomotiver.
Her holder C36-7i nr. 1503 en pause mellem to opgaver i Tartu.

Grænseoverskridende
persontrafik forekommer kun til/fra Rusland. I Valga, der er
grænsestation mod Letland, er der imidlertid forbindelse ved omstigning
mellem estiske og lettiske tog. Her står et lettisk
DR1A-togsæt
klar til afgang til Riga, mens et estisk DR1B-togsæt er klar til at
køre til Tallinn.

DR1B-togsættene findes både med motorvogne i begge ender, og som
styrevognstog. Et af sidstnævnte ankommer her til Piusa.

Togtrafikken
i Estland er sparsom, men krydsninger forekommer dog, som her i Tamsalu
hvor to DR1B-togsæt til henholdsvis Tallinn og Tartu mødes.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2013
www.christianbruun.dk