Schweiz



Med 119 eksemplarer er Re 460, også kendt som "Lok 2000" at se næsten overalt i landet. Her er et eksprestog på vej mellem Fechy og Allaman.










Intercity-tog køres i vid udstrækning med togsæt med aktiv krængning af litra RABDe 500. Her ankommer et togsæt til Winterthur
.









Togsæt af Stadlers Flirt-type er efter- hånden i drift mange steder. Her er det et RABe 523-togsæt, der er under indkørsel til Zug på vej til Rotkreuz
.









Ældre lokaltogsmateriel anvendes dog også mange steder, som her i Vevey
.











Også de helt gamle RBe 540-vogne ses i drift flere steder. Her er det et lokaltog til Thalwil, der forlader stationen i Zug
.










Smalsporsbanerne lever mange steder i bedste velgående, og har  i mange tilfælde også fået nyere materiel. Her ankommer en af  Montreux-Vevey- Riviera-baneselskabets metersporede motorvogne til Vevey fra Blonay.








Stadlers togsæt findes også i en smal- sporsudgave, her i form af Zentralbahn's ABe 130 i Luzern
.










Med GoldenPass-toget kan man rejse med smalspor fra Luzern via Interlaken til Montreux.Her forlader en af Zentralbahn's  HGe 101-maskiner Luzern med toget.










De fleste smalsporsbaner er dog af mere lokal karakter, som her hvor et af Chemin de fer Nyon- St. Cergue- Morez' tog står klar til afgang mod Nyon i St. Cergue
.









I Schweiz er der i det hele taget meget lokaltrafik. Her er det en Re 450 med dobbeltdækkervogne der forlader Wnterthur med et S-tog til Rapperswil
.









Der er ligeledes en del pendling over den Schweiz - italienske grænse, og de schweiziske og italienske statsbaner har etableret samarbejdet TILO, hvor Stadler Flirt-togsæt benyttes. Her står et togsæt klar i Chiasso til at køre til Albate i Italien.








På langdistance-tog havde de schweiziske og italienske statsbaner et tilsvarende samarbejde under navnet Cisalpino, men det er nu nedlagt, selvom togene stadig kører, blot som en del af det "normale" tilbud. Et ETR 470-togsæt passerer her igennem Claro station
.






Også på godstrafikken er der internatio- nale operatører. Tyske DB kører egne tog gennem Schweiz, som her hvor to 185'ere er på vej nordpå mellem Biasca og Faido
.




















Også private operatører ses på hoved- strækningen gennem Gotthard. Her er det to lokomotiver fra Hupac og Veolia, der er på vej sydpå med et godstog mellem Faido og Biasca
.








De scweiziske forbundsbaner har dog stadig selv hovedparten af godstrafikken gennem Gotthard. Her passerer en Re 6/6 og en Re 4/4 III stationen i Claro på vej sydpå
.








I Schweiz er alle normalsporsstrækninger elektrificeret, så behovet for dieselloko- motiver begrænser sig til rangertjeneste. Her er en Am 843 igang med ranger- arbejdet i Rotkreuz
.








Post befordres i vid udstrækning med jernbane. Her er en enlig postvogn koblet bag på et styrevognstog der er klar til at forlade Zürich HB
.









Et posttog på 9 vogne med ikke mindre end 3 Re 6/6-lokomotiver i forspand burde nok kunne klare de fleste stigninger. Toget her ses mellem Biasca og Faido på vej nordpå
.








En Re 4/4 II med sydgående regionaltog på det forholdsvis flade land langs Rhein mellem Altstätten og Oberriet
.










Hvad er mere Scweizisk end smalspor og tandstangsbaner ? - Her er det et tog mod Gais på Appenzellerbahn kort før Kreuzstrasse trinbræt.









Sydgående regionaltog, med en af de otte Re 4/4 II-maskiner der blev leveret i Swiss-Express design i front, suser igennem Au station.






 


Rhätische Bahn's Ge 4/4 II nr. 611 er netop ankommet til endestationen i Scuol-Tarasp med et persontog og der gøres klar til omløb.









Smalsporsidyl på Rhätische Bahn. Persontog fra Scuol-Tarasp kort før Ardez.
 










Et gennemgående tog til Scuol-Tarasp passerer igennem Guarda station.

























Et langt tog på Rhätische Bahn mellem Fideris og Jenaz.











På stationen i Chur kører Rhätische Bahn ikke alene fra perronerne, men linjen mod Arosa betjenes fra gadesiden, hvor togene kører mellem bybusserne.









Nattog i Zürich forspændt en af SBB Cargos 421-maskiner (tidl. Re 4/4 II).











BLS lokaltog til Luzern under indkørsel til stationen i Wiggen.











Basel er en international station, med mange forbindelser videre ud i Europa. Her er der stævnemøde mellem et tysk ICE-tog og et fransk TGV-tog.








 
Basel er ligeledes den fjerneste destination, der idag har direkte forbindelse til København. Her er nattoget til København, forspændt en tysk 101'er, klar til afgang.







Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2010 www.christianbruun.dk