www.christianbruun.dk
Schweiz
Med 119 eksemplarer er
Re 460, også kendt som "Lok 2000" at se næsten overalt i
landet. Her er et eksprestog på vej mellem Fechy og Allaman.
Intercity-tog køres i vid udstrækning med togsæt med aktiv krængning af
litra RABDe 500. Her ankommer et togsæt til Winterthur.
Togsæt
af Stadlers Flirt-type er efter- hånden i drift mange steder. Her er
det et RABe 523-togsæt, der er under indkørsel til Zug på vej til
Rotkreuz.
Ældre lokaltogsmateriel anvendes dog også mange steder, som her i Vevey.
Også de helt gamle RBe 540-vogne ses i drift flere steder. Her er det
et lokaltog til Thalwil, der forlader stationen i Zug.
Smalsporsbanerne
lever mange steder i bedste velgående, og har i mange
tilfælde
også fået nyere materiel. Her ankommer en af Montreux-Vevey-
Riviera-baneselskabets metersporede motorvogne til Vevey fra Blonay.
Stadlers togsæt findes også i en smal- sporsudgave, her i form af
Zentralbahn's ABe 130 i Luzern.
Med
GoldenPass-toget kan man rejse med smalspor fra Luzern via Interlaken
til Montreux.Her forlader en af Zentralbahn's HGe
101-maskiner
Luzern med toget.
De
fleste smalsporsbaner er dog af mere lokal karakter, som her hvor et af
Chemin de fer Nyon- St. Cergue- Morez' tog står klar til afgang mod
Nyon i St. Cergue.
I
Schweiz er der i det hele taget meget lokaltrafik. Her er det en Re 450
med dobbeltdækkervogne der forlader Wnterthur med et S-tog til
Rapperswil.
Der
er ligeledes en del pendling over den Schweiz - italienske grænse, og
de schweiziske og italienske statsbaner har etableret samarbejdet TILO,
hvor Stadler Flirt-togsæt benyttes. Her står et togsæt klar i Chiasso
til at køre til Albate i Italien.
På
langdistance-tog havde de schweiziske og italienske statsbaner et
tilsvarende samarbejde under navnet Cisalpino, men det er nu nedlagt,
selvom togene stadig kører, blot som en del af det "normale" tilbud. Et
ETR 470-togsæt passerer her igennem Claro station.
Også
på godstrafikken er der internatio- nale operatører. Tyske DB kører
egne tog gennem Schweiz, som her hvor to 185'ere er på vej nordpå
mellem Biasca og Faido.
Også
private operatører ses på hoved- strækningen gennem Gotthard. Her er
det to lokomotiver fra Hupac og Veolia, der er på vej sydpå med et
godstog mellem Faido og Biasca.
De
scweiziske forbundsbaner har dog stadig selv hovedparten af
godstrafikken gennem Gotthard. Her passerer en Re 6/6 og en Re 4/4 III
stationen i Claro på vej sydpå.
I
Schweiz er alle normalsporsstrækninger elektrificeret, så behovet for
dieselloko- motiver begrænser sig til rangertjeneste. Her er en Am 843
igang med ranger- arbejdet i Rotkreuz.
Post
befordres i vid udstrækning med jernbane. Her er en enlig postvogn
koblet bag på et styrevognstog der er klar til at forlade Zürich HB.
Et
posttog på 9 vogne med ikke mindre end 3 Re 6/6-lokomotiver i forspand
burde nok kunne klare de fleste stigninger. Toget her ses mellem Biasca
og Faido på vej nordpå.
En Re 4/4 II med sydgående regionaltog på det forholdsvis flade land
langs Rhein mellem Altstätten og Oberriet.
Hvad
er mere Scweizisk end smalspor og tandstangsbaner ? - Her er det et tog
mod Gais på Appenzellerbahn kort før Kreuzstrasse trinbræt.
Sydgående regionaltog, med en af de otte Re 4/4 II-maskiner der blev
leveret i Swiss-Express design i front, suser igennem Au
station.
Rhätische Bahn's Ge 4/4 II nr. 611 er netop ankommet til
endestationen i Scuol-Tarasp med et persontog og der gøres klar til
omløb.
Smalsporsidyl på Rhätische Bahn. Persontog fra
Scuol-Tarasp kort før Ardez.
Et gennemgående tog til Scuol-Tarasp passerer igennem Guarda station.
Et langt tog på Rhätische Bahn mellem Fideris og Jenaz.
På
stationen i Chur kører Rhätische Bahn ikke alene fra perronerne, men
linjen mod Arosa betjenes fra gadesiden, hvor togene kører mellem
bybusserne.
Nattog i Zürich forspændt en af SBB Cargos 421-maskiner (tidl. Re 4/4
II).
BLS lokaltog til Luzern under indkørsel til stationen i Wiggen.
Basel
er en international station, med mange forbindelser videre ud i Europa.
Her er der stævnemøde mellem et tysk ICE-tog og et fransk TGV-tog.
Basel er ligeledes den fjerneste destination, der idag har direkte
forbindelse til København. Her er nattoget til København, forspændt en
tysk 101'er, klar til afgang.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2010
www.christianbruun.dk