www.christianbruun.dk
Sverige
Sverige er
et stort
land, og
jernbanen har haft en kæmpe betydning for såvel person- som
godstransport. I Kil er en Y1'er på vej ind i det fjerne på en kold
vinterdag.
De store
afstande
betyder også at
nattog giver god fornuft. Her er Rc6 1400 klar til afgang på Göteborg C
med et nattog til Storlien.
Sverige er
også masser
af overkørsler
med det kendte skilt "Livsfarlig ledning" i galger over vejen. Her
nærmer Rc6 1354 med et kort persontog sig en overkørsel ved Frändefors.
Noget andet
meget
synonymt med sven- ske jernbaner må være de brune kobbel-
stangslokomotiver
af hovedlitra D.
Her holder Du2 541 klar i Alvesta med et kort persontog.
D-lokomotiverne
har
været anvendt i alle typer af tog, men i de sidste år mest i godstog.
Her er Du2 563 fanget lige uden for Kristianstad med et godstog.
Den sidste
generation af
D-lokomotiver var litra Da, der ligeledes har været brugt i al slags
trafik. Her forlader Da 809 Malmö C med et tog til Trelleborg.
D-lokomotivernes
afløser
må i det væsentligste siges at være Rc-lokomo- tivet. Her stikker Da
822
og Rc4 1198 næserne frem ved depotet i Hässleholm en dejlig forårsdag.
En enkelt
variant af
D-lokomotiverne lod sig imidlertid ikke erstatte af Rc-lokomo- tiverne,
nemlig de store 3-delte malmtogs- lokomotiver litra Dm3, selv om det
blev
forsøgt. Først i de senere år er lokomotiv- erne ved at blive erstattet
af nye lokomo- tiver. Her hviler Dm3 978/977/976 ved depotet i Kiruna
mellem to ture.
Rc-lokomotiverne
blev
ligesom D-lokomo- tiverne den fremherskende lokomotivtype i en lang
årrække i alle slags tog. Her holder Rc1 1020 med et lokaltog til Malmö
på daværende Helsingborg C.
Netop de
små lokaltog er
imidlertid en tjeneste som Rc-lokomotiverne er kommet væk fra siden.
Her er samme motiv blot få år senere, hvor et nybygget X10-togsæt har
overtaget tjansen, der samtidigt er overtaget af länet.
Helsingborg
havde også
tidligere den specialitet at der var en færgestation i den ene ende af
byen, en centralstation midt i byen, og godsbanegården i den modsatte
ende af byen. Godsvogne til og fra færgerne blev derfor flere gange
dagligt kørt igennem byens gader, som her hvor V4 143 og Z66 610 er på
vej fra Helsingborg F med et træk godsvogne.
Udkørslen
fra
færgestationen foregik til gengæld via denne meget imponerende stålbro,
hvor en Rc'er er på vej nordpå med et langt persontog.
Også i
godstog er
Rc-lokomotiverne en fast bestanddel. Her passerer Rc4 1263 Lammhult
station med et langt godstog.
Med tiden
er
Rc-lokomotiverne kommet i mange farver, og har forskellige ejere.
Resterne af datidens SJ ejer i dag en række lokomotiver, der lejes ud
til operatører, som her hvor Rc6 1331 benyttes af Connex til selskabets
nattog til Norrland. Her ses toget før afgang fra Göteborg C.
De norske
statsbaner har
også anskaffet Rc-lokomotiver, omend med kraftigere motorer. De er dog
leveret med en anden vognkasse og har i Norge litra El.16.
Her mødes Rc2 1028 med et godstog med El.16 2207 der er på vej til Oslo
med et eksprestog i Trollhättan.
Samtidigt
med de sidste
Da-lokomotiver, forsvandt også de 10 eksprestogslokomo- tiver litra Ra
fra 50'erne. Her holder såvel Ra som Da og Rc sammen med værk- stedets
tjenestebil parkeret ved depotet i Malmö.
Et kig ind
på værkstedet
afslører foruden Rc-lokomotiver, også fronten af en Y3 bagest og et
X10-sæt forrest.
X10-togsættene
blev
foruden i Skåne også at finde i Stockholm og Göteborg. Særligt i
Göteborg var de et stort løft, da de afløste lokaltog oprangeret af et
antal B6-vogne fra 40'erne og et Hg-lokomotiv i hver ende. Her er Hg2
780 netop ankom- met til Göteborg C med et af disse lokaltog.
Hg-lokomotiverne
var
ellers primært bestemt til mindre godstog og til tungere rangertjenste.
Her holder Hg2 667 pause, mens Hg2 772 er travlt beskæftiget med
rangeringen på Hallsberg godsbanegård.
På de
ikke-elektrificerede strækninger og banegårde var det T43- og
T44-lokomo- tiverne der havde og stadig har tilsvar- ende tjenester.
Her passerer en T44 på vej til Ystad med et godstog fra Malmö den
nedlagte Börringe station, der var forgreningsstation for banen til
Smyge- hamn og derfor har haft et pænt sporareal en gang.
Banen til
Ystad (og
videre til Simrishamn) er siden blevet elektrificeret, og også her har
Rc-lokomotiver overtaget godstogene til og fra Ystad mens
persontrafikken køres med X11-togsæt og Øresunds- togsæt i DSB's
direkte tog til Bornholmer- færgen. Her ankommer Rc2 1294 en tidlig
vintermorgen til Ystad med et godstog.
En anden typisk svensk ting er de talrige smalsporsbaner. I 80'erne var
der
blandt andet stadig trafik på Växjö - Västervik og her
passerer Tp 3515 Evedal station med et godstog med nye Volvo
entreprenør- maskiner på vej til Växjö og derfra videre ud i verden.
Maskinerne er læsset på normalsporsvogne, der står på såkaldte
overføringsvogne.
En anden smalsporsbane i drift var banen fra Vetlanda til Järnforsen.
Her er Z4p 402 og 399 beskæftigede med rangering af overføringsvogne i
Kvillsfors. Denne bane blev i øvrigt i 1987 omlagt til normalspor.
Også strækningen Nossebro - Vara - Skara - Götene havde i
80'erne smal- sporet godstrafik. Her er Tp 3500 igang med at rangere
overføringsvogne med tomme tømmervogne i Vara, der var overgangsstation
til normalsporet.
Noget andet typisk svensk er "Rälsbus- sarna" af Y6 - Y8 typen. Her
holder et af dagens tog i Simrishamn, oprangeret af to
Y7-motorvogne og en styrevogn med pakrum litra UBF6z imellem.
Rälsbussarna
har også været anvendt i hurtigtog, som her ved Vinslöv, hvor 5
Y8-motorvogne udgør et hurtigtig fra Karlskrona til Hässleholm.
Rälsbussarna blev i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne
erstattet af Y1-motor- vogne. Her ses 1341 i Tomelilla
som lokaltog mellem Simrishamn og Ystad.
Fra
Ystad foregik den videre rejse mod Malmö med Y3-togsæt. Disse var
oprindeligt bygget som hurtigtogssæt til de ikke-elektrificerede
hovedlinjer, men blev efterhånden fortrængt til mindre vigtige linjer.
Og
sådan så der ud i Nykroppa 10 år senere, hvor Y3-erne er under
ophugning. Desværre er der ikke bevaret et Y3-togsæt for eftertiden.
Y3'erne
havde "en elektrisk fætter", nem- lig X9-togsættene, der skulle stå for
hurtig- togstrafik på elektrificerede linjer. Også disse togsæt fandt
med
tiden vej til mindre betydningsfulde linjer, og her holder et togsæt i
Kristianstad klar til afgang mod Hässleholm.
Der blev også bygget en
elektrisk version af Y6-typen, men det private selskab TGOJ lod
endvidere flerdelte udgaver bygge. Senere er disse endt forskellige
steder, også som indsatstog i lokaltrafik- ken omkring Stockholm, som
her
hvor X23 201 og X20 203 ses i Rotebro som pendeltåg til Tumba så sent
som i maj 2002.
Dagens afløser hedder
Regina, og findes også i flere varianter. Her er det Värm- landstrafiks
X53 3284, der netop er blevet kørt ind i eftersynshallen i Kristinehamn
for et mindre eftersyn.
Togsæt overtager mere og
mere person- trafik. Her er Västtrafiks Y32 1411 klar med regionaltog
til
Mariestad og NSBs BM73 146 klar med ekspressen til Oslo på Göteborg C.
I "gamle dage" var et internationalt tog lokomotivtrukket. Her er Rc2
1055 klar til at afgå fra Varberg med et tog til Køben- havn
mens et X9-togsæt netop er ankom- met fra Borås.
Og her er nøjagtigt det samme billede taget 15 år senere. Farverne
er blevet blå, og eksprestoget er nu et X2-togsæt der opereres af
selskabet "LINX" og rejsen til København går nu via Malmö og ikke
Helsingborg, mens lokaltoget til Borås er blevet et X12-togsæt.
LINX
er ikke det eneste forhenværende selskab, der har trafikeret
Västkustbanan. På et tidspunkt udliciteredes trafikken til selskabet
"Sydvästen", der desværre kun holdt i få måneder, før det gik konkurs.
Her er et af selskabets tog klar til afgang fra Malmö C med indlejede
Rc6 1338 i front.
Mange steder i Sverige er statsbanernes monopol blevet
brudt, også på läns- grænseoverskridende trafik. Et af de
første steder var på trafikken til og fra Norrlandet, hvor Tågkompaniet
og siden Connex har haft trafikken. Siden har SJ dog overtaget igen. Her er
Tågkompaniets Rc nr. 9 ankommet til Stockholm med nattog fra Narvik.
Mange steder har udbud af trafik også ledt til nye farver.
Länstrafikken overtog trafik- ken mellem Varberg og Borås under navnet
"Viskadalstrafiken" og lod nogle X9-togsæt male i dette design.
Til trafikken mellem Kristianstad og Karlskrona indkøbtes helt nye
togsæt af samme type som DSB's IC3-tog Disse tog blev kendt som
Kustpilen og har siden trafikeret flere strækninger i det sydlige
Sverige, ligesom de en overgang kørte til København. Her ses Y2 1375 i
Tyringe.
En materieltype der i særdeleshed har kunnet ses i mange forskellige
designs er Y1'erne. Her er en af Inlandsbanans vogne ved at blive
tanket på depotet i Östersund inden dagens dont.
Også på den sydligste del af Inlands- banan har der kørt Y1-vogne,
blandt andet som her i regi af Värmlandstrafik, hvor Y1 1306 en sen
aften er nået til Storfors på sin vej mod Filipstad.
Storfors trafikeres også dagligt af Tågåkeriet i Bergslagen. Her er T43
107 netop ankommet med et godstog fra Filipstad. Lokomotivets design
skyldes en rolle som "stand-in lokomotiv" i tilfælde af nedbrud for det
lokomotiv (TMY 106), som man udlejede til filmindspilningerne til Lars
Von Triers "Dancer in the dark".
Et andet af Tågåkeriets lokomotiver, TMY 103 ankommer her til
Hällefors, mens TGOJ Ma 404 holder klar med et mod- gående godstog.
Der er efterhånden en del forskellige godsoperatører. BK Tåg der her
passerer igennem Halmstad på vej mod Åhus med Ma 825 og T43 229
eksisterer ganske vist ikke mere, men det ugentlige tog mellem
Vodkafabrikken i Åhus og havnen i Göte- borg køres stadig.
Også i international godstrafik er der flere operatører. Her passerer
et CargoNet- godstog på vej fra Alnabru ved Oslo til Sävenäs ved
Göteborg igennem Öxnered station.
En anden stor operatør er Hectorrail, der startede med at indkøbe 6
brugte norske malmtogslokomotiver, men siden har udvidet betragteligt
med både nye og brugte lokomotiver. Her er 161.101-1 på vej over en
overkørsel ved Brålanda med et tog fra Norge på vej til Grums.
Hector Rail lejer også trækkraft ud. Her holder 142.105-8 i
Göteborg som trækkraft for Connex' nattog "Utmanaretåget" til
skisportstedet Åre. Et tog der opstod efter at nattogstrafikken er
blevet givet fri i Sverige.
Selvom der er kommet mange nye opera- tører til, køres SJ stadig
masser af tog. Her lukkes dørene i IC-toget til Stockholm på Göteborg
C, mens Västtrafiks Reginatogsæt venter på at det bliver dets tur.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2009 www.christianbruun.dk