Spanien



Spanien har sammen med Portugal sin helt egen sporvidde på 1668 mm., men er i proces med at etablere et nyt net af hovedlinjer med 1435 mm sporvidde. Her kommer et lokaltog af type 592 rullende på bredsporet ved San Isidro-Albatera-Catral, mens den nybyggede normalsporslinje med dobbeltspor ses ved siden af.






Omkring de større byer køres mange forstadstog med tre-vognssættene af litra 446. Et sæt står her klar i Vinaròs med et tog til Valencia.









Trafikken omkring storbyerne kan være ganske intensiv. Her ses tre forskellige togtyper på La Font de Sant Lluís-stationen i Valencia. Længst til venstre et dieseldrevet 592-lokaltogsæt, i midten et tilsvarende tog i mellemdistance-udgave, og til højre et 446-lokaltogsæt.






De nyere elektriske lokaltog litra 462-465, også kaldet Civia, ses overalt i landet, og er Renfe's mest udbredte togtype. Et 464-sæt ses her mellem Moncofa og Nules-La-Vilavella.








Lokaltog kan også være mere diskrete. En 596-motorvogn ruller her afsted mod Tui på broen over Minho-floden, der adskiller Spanien og Portugal
.

 







Spanien er kendt for sine karakteristiske Talgo-tog. Et af disse ses her bag en 252'er mellem Nules-La-Vilavella og Moncofa
.









På de ikke-elektrificerede strækninger er det Vossloh-lokomotiver af type 334, der bliver sat foran. Ofte køres der med et lokomotiv i hver ende for at undgå omløb undervejs på sækbanegårde. Her passerer to 334'ere igennem
San Isidro-Albatera-Catral på vej mod Valencia.






Spanien satser benhårdt på højhastighedstog, og både de nybyggede strækninger og de nybyggede langdistancetog er bestemt hertil. Et Talgo 250-togsæt ses her lige nord for Massalfassar.







En mere beskedent udseende togtype er ATPRD-togsættene, på trods af at de har samme tophastighed og samme omsporingsmulighed mellem de to sporvidder, som Talgo 250-toget ovenfor. Et ATPRD-tog passerer her igennem Benicàssim på vej mod Barcelona.







På mellemdistancer anvendes blandt andet type 440, som ikke ligefrem kan beskyldes for at have et strømlinet udtryk.  Et tog gør her ophold i Moncofa på vej mod Valencia, mens et Talgo-tog til Barcelona haster igennem i modsat retning. Bemærk at sporet til højre har både 1435 mm og 1668 mm sporvidde.





Udover 1435 mm og 1668 mm, har Spanien også et ret omfattende net af baner med sporvidden 1000 mm. En af disse går fra Alicante til D
énia, og fungerer som sporvognslinje fra centrum til Benidorm, og derfra som metrolinje til Dénia. To metro-togsæt mødes her i Calp.





 
Ikke alle steder er perronerne skabt til metro-togene med høj indstigning, men her i Altea er problemet så løst med en stålopbygning ovenpå selve perronen.










Renfe har også en del godstrafik. En 253'er buldrer her igennem Benic
àssim med et nordgående godstog.










I lighed med det øvrige Europa, er godstrafikken i Spanien også præget af en række private operatører. Her er en af Captrains CAF Bitrac-maskiner (dual mode) under indkørsel til havnestationen i Valencia.







Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2023 www.christianbruun.dk