www.christianbruun.dk
Spanien

Spanien
har sammen med Portugal sin helt egen sporvidde på 1668 mm., men er i
proces med at etablere et nyt net af hovedlinjer med 1435 mm sporvidde.
Her kommer et lokaltog af type 592 rullende på bredsporet ved San
Isidro-Albatera-Catral, mens den nybyggede normalsporslinje med
dobbeltspor ses ved siden af.

Omkring
de større byer køres mange forstadstog med tre-vognssættene af litra
446. Et sæt står her klar i Vinaròs med et tog til Valencia.

Trafikken
omkring storbyerne kan være ganske intensiv. Her ses tre forskellige
togtyper på La Font de Sant Lluís-stationen i Valencia. Længst til
venstre et dieseldrevet 592-lokaltogsæt, i midten et tilsvarende tog i
mellemdistance-udgave, og til højre et 446-lokaltogsæt.

De
nyere elektriske lokaltog litra 462-465, også kaldet Civia, ses overalt
i landet, og er Renfe's mest udbredte togtype. Et 464-sæt ses her
mellem Moncofa og Nules-La-Vilavella.

Lokaltog
kan også være mere diskrete. En 596-motorvogn ruller her afsted mod Tui
på broen over Minho-floden, der adskiller Spanien og Portugal.

Spanien er kendt for sine karakteristiske Talgo-tog. Et af disse ses her bag en 252'er mellem Nules-La-Vilavella og Moncofa.

På
de ikke-elektrificerede strækninger er det Vossloh-lokomotiver af type
334, der bliver sat foran. Ofte køres der med et lokomotiv i hver ende
for at undgå omløb undervejs på sækbanegårde. Her passerer to
334'ere igennem San Isidro-Albatera-Catral på vej mod Valencia.

Spanien satser benhårdt på højhastighedstog, og både de nybyggede
strækninger og de nybyggede langdistancetog er bestemt hertil.
Et Talgo 250-togsæt ses her lige nord for Massalfassar.

En
mere beskedent udseende togtype er ATPRD-togsættene, på trods af at de
har samme tophastighed og samme omsporingsmulighed mellem de to
sporvidder, som Talgo 250-toget ovenfor. Et ATPRD-tog passerer her
igennem Benicàssim på vej mod Barcelona.

På
mellemdistancer anvendes blandt andet type 440, som ikke ligefrem kan
beskyldes for at have et strømlinet udtryk. Et tog gør her ophold
i Moncofa på vej mod Valencia, mens et Talgo-tog til Barcelona haster
igennem i modsat retning. Bemærk at sporet til højre har både 1435 mm
og 1668 mm sporvidde.

Udover
1435 mm og 1668 mm, har Spanien også et ret omfattende net af baner med
sporvidden 1000 mm. En af disse går fra Alicante til Dénia, og fungerer
som sporvognslinje fra centrum til Benidorm, og derfra som metrolinje
til Dénia. To metro-togsæt mødes her i Calp.
Ikke alle steder er perronerne skabt til metro-togene med høj
indstigning, men her i Altea er problemet så løst med en stålopbygning
ovenpå selve perronen.

Renfe har også en del godstrafik. En 253'er buldrer her igennem Benicàssim med et nordgående godstog.

I
lighed med det øvrige Europa, er godstrafikken i Spanien også præget af
en række private operatører. Her er en af Captrains
CAF Bitrac-maskiner (dual mode) under indkørsel til
havnestationen i Valencia.
Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er
ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine
billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres
fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på
siden.
Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte
fotosider, eller at returnere til forsiden.
©
2023 www.christianbruun.dk